جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۰ جمعه ۱۲ آذر


 
  • نامه حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی مظاهری «مدظلّه‌العالي» خطاب به حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی آقای صافی گلپایگانی«مدظلّه‌العالي»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت نهم: انتقاد و انتقادپذیری
  • نوشتاری از معظّم‌له؛ موضوع: پیامبر اکرم«ص» مظهر فضائل اخلاقی
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت هشتم: «امربه معروف و نهی‌ازمنکر»
  • پيام در پی فاجعۀ تروریستی در مسجد جامع شیعیان سیدآباد در قندوز افغانستان
  • بازنشر بیانات معظّم‌له در آستانۀ فرارسیدن ایام آخر ماه صفر
  • پيام به مناسبت رحلت عالم ربّانی و فقیه پارسا حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمّد رجایی«قدّس‌سرّه»
  • پيام به مناسبت رحلت حکیم متألّه و عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی«قدّس‌سرّه»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت هفتم: «صبر»

  • -->

    ������������������ / ������������������������������ ������������������������������ ������������������������������������������- ������������������������������ / ������������������������������ ������������������
    تهذيب نفس

    «فَريضَةٌ عادِلَةٌ»

    بخش دوّم: «مسائل اخلاقى»

    تهذيب نفس‏

    يكى از واجبات در اسلام كه ترك آن موجب خسران دنيا و آخرت است، تهذيب نفس است؛ و از نظر قرآن شريف، بايد انسان با صفات رذيله نظير كبر و عجب و بخل و حرص و طمع و مانند اينها مبارزه كند، و از نظر قرآن كريم و روايات اهل‌بيت«سلام‌الله‌علیهم» و از نظر علماء علم اخلاق، از اوجب واجبات است، و از آيات فراوانى استفاده مى‏شود كه طهارت و پاكى دل، سرچشمۀ همۀ فضيلت‌هاست، و ناپاكى آن، سرچشمۀ همۀ رذالت‌هاست.

    مسئله 1- اگر كسى با مبارزه نتوانست صفت رذيله يا صفات رذيله را ريشه‏كن كند، همين مقدار كه آن را كنترل نمايد و مانع طغيان آن شود، كفايت مى‏كند.

    مسئله 2- صفت حسادت كه رذيلۀ مهمّى است، گرچه معصيت است، ولى پروردگار عالم تا بر طبق آن عملى انجام نگيرد، مؤاخذه نمى‏كند، بنابراين در خصوص حسد نه سائر رذائل، معصيت و حرمت مربوط به اعمالى است كه از آن سرچشمه مى‏گيرد، و تا عملى بر طبق آن انجام نگيرد، بخشيده شده است و ضرر به عدالت هم نمى‏زند، و همچنين است سوء ظنّ به ديگران اگر صرف خطور در دل باشد و استقرار نداشته باشد، و نظير خطور گناه كه همين حكم را دارد.

    صفحه 374

    مسئله 3- رفع صفات رذيله، گرچه عملى بر طبق آن انجام ندهد، اگر قدرت بر رفع داشته باشد، واجب مؤكّد، و ترك اين واجب چنان‌که گفته شد از محرّمات است، و بايد علاوه بر این‌که مانع سر زدن عملى از آن شود، با آن مبارزه كند تا ريشه‏اش را قطع كند، و اين كار، گرچه مشكل است ولى از اوجب واجبات است، و ثواب اين مبارزه از جهاد بالاتر است و از اين رو در روايات اهل‌بيت«سلام‌الله‌علیهم» «جهاد اكبر» ناميده شده است.

    مسئله 4- تجرّى، بلكه فعلى كه با آن تجرّى مى‏شود، يكى از محرّمات در اسلام است، و معناى آن در اصطلاح فقهى اين است كه اگر كسى عملى را كه حرام نيست خيال كند كه حرام است و سپس آن را به‌جا آورد، نظير این‌که مال خودش را به خيال این‌که مال مردم است بخورد، و يا چيز پاكى را به خيال این‌که نجس است بخورد، و يا با زن خود به خيال این‌که نامحرم است جماع كند و يا كسى را كه قتل او جائز است به عنوان این‌که مسلمانى است بكشد و مانند اينها، حرام به‌جا آورده و اگر توبه نكند، عقوبت مى‏شود، و آنچه به‌جا آورده، گرچه ذاتاً حلال بوده، ولى به عنوان تجرّى، آن اعمال نيز حرام محسوب مى‏گردد.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی(16) – کوچۀ مدرسۀ قدسیه – پلاک(22) - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365