جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ آذر


 
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت یازدهم: «ادب»؛ جلسۀ اول
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت دهم: ازدواج اسلامی
  • نامه حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی مظاهری «مدظلّه‌العالي» خطاب به حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی آقای صافی گلپایگانی«مدظلّه‌العالي»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت نهم: انتقاد و انتقادپذیری
  • نوشتاری از معظّم‌له؛ موضوع: پیامبر اکرم«ص» مظهر فضائل اخلاقی
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت هشتم: «امربه معروف و نهی‌ازمنکر»
  • پيام در پی فاجعۀ تروریستی در مسجد جامع شیعیان سیدآباد در قندوز افغانستان
  • بازنشر بیانات معظّم‌له در آستانۀ فرارسیدن ایام آخر ماه صفر
  • پيام به مناسبت رحلت عالم ربّانی و فقیه پارسا حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمّد رجایی«قدّس‌سرّه»

  • -->

    ������������������ / ������������������������������ ������������������������������ ������������������������������������������- ������������������������������ / ������������������������
    ترجمۀ اذان و اقامه‏


    «اللَّهُ أَكْبَرُ» يعنى خداى تعالى بزرگ‏تر از آن است كه او را وصف كنند.

    «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» يعنى شهادت مى‏دهم كه غير خدايى كه يكتا و بى‏همتا است، خداى ديگرى نيست.

    «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ» يعنى شهادت مى‏دهم كه حضرت محمّد بن عبداللَّه«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم» پيامبر و فرستادۀ خداى تعالى است.

    «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً اميرُالمُؤْمِنينَ وَ وَلِىُّ اللَّهِ» يعنى شهادت مى‏دهم كه حضرت على«سلام‌الله‌علیه» اميرالمؤمنين و ولىّ خدا بر همۀ خلق است.

    «حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ» يعنى بشتاب براى نماز.

    «حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ» يعنى بشتاب براى رستگارى.

    «حَىَّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ» يعنى بشتاب براى بهترين كارها كه نماز است.

    «قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ» يعنى به تحقيق نماز بر پا شد.

    «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» يعنى خدايى سزاوار پرستش نيست مگر خدايى كه يكتا و بى‏همتا است.

    مسئله 740- بين جمله‏هاى اذان و اقامه بايد خيلى فاصله نشود و اگر بين آنها بيشتر از معمول‏ فاصله بيندازد، بايد دوباره آن را از سر بگيرد.

    مسئله 741- اگر در اذان و اقامه صدا را در گلو بيندازد چنانچه غنا شود، حرام و اگر غنا نشود، مكروه است.

    مسئله 742- در هر موردى كه بين نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا فاصله نيندازد، اذانى كه براى نماز اوّل گفته، كافى است.

    مسئله 743- اگر براى نماز جماعتى اذان و اقامه گفته باشند، كسى كه با آن جماعت نماز مى‏خواند، نبايد براى نماز خود اذان و اقامه بگويد.

    صفحه 122

    مسئله 744- در جايى كه عدّه‏اى مشغول نماز جماعتند، يا نماز آنان تازه تمام شده و صَف‌ها به هم نخورده است، اگر انسان بخواهد فرادى يا با جماعت ديگرى كه بر پا مى‏شود نماز بخواند، مى‏تواند اذان و اقامه را نگويد.

    مسئله 745- كسى كه اذان و اقامۀ ديگرى را شنيده، چه با او گفته باشد يا نه، در صورتى كه بين آن اذان و اقامه و نمازى كه مى‏خواهد بخواند زياد فاصله نشده باشد، مى‏تواند براى نماز خود اذان و اقامه نگويد.

    مسئله 746- اگر مرد اذان زن نامحرم را با قصد لذّت بشنود، اذان از او ساقط مى‏شود، گرچه گناه نموده است.

    مسئله 747- اذان و اقامۀ نماز جماعت را لازم نيست مرد بگويد.

    مسئله 748- اقامه بايد بعد از اذان گفته شود و اگر قبل از اذان بگويند صحيح نيست.

    مسئله 749- اگر كلمات اذان و اقامه را بدون ترتيب بگويد، مثلاً حىّ على الفلاح را پيش از حىّ على الصّلاة بگويد، بايد از جايى كه ترتيب به هم خورده، دوباره بگويد.

    مسئله 750- بايد بين اذان و اقامه فاصله ندهد و اگر بين آنها به قدرى فاصله دهد كه اذانى را كه گفته اذان اين اقامه حساب نشود، مستحبّ است دوباره اذان و اقامه را بگويد و نيز اگر بين اذان و اقامه و نماز به قدرى فاصله دهد كه اذان و اقامۀ آن ‏نماز حساب نشود، مستحب است دوباره براى آن نماز، اذان و اقامه بگويد.

    مسئله 751- اذان و اقامۀ بايد به عربى صحيح گفته شود، پس اگر به عربى غلط مغيّر معنى بگويد يا ترجمۀ آنها را بگويد، صحيح نيست.

    مسئله 752- اذان و اقامه بايد بعد از داخل شدن وقت نماز گفته شود و اگر عمداً يا از روى فراموشى پيش از وقت بگويد، باطل است.

    مسئله 753- اگر پيش از گفتن اقامه شك كند كه اذان گفته يا نه، بايد اذان را بگويد، ولى اگر مشغول اقامه شود و شك كند كه اذان گفته يا نه، گفتن اذان لازم نيست.

    مسئله 754- اگر در بين اذان يا اقامه پيش از آنكه قسمتى را بگويد شك كند كه قسمت پيش از آن را گفته يا نه، بايد قسمتى را كه در گفتن آن شك كرده، بگويد، ولى اگر در حال گفتن قسمتى از اذان يا اقامه شك كند كه آنچه پيش از آن است گفته يا نه، گفتن آن لازم نيست.

    صفحه 123

    مسئله 755- در اذان و اقامه چند چيز مستحب است:

    1.‌ رو به قبله بايستد و اذان بگويد.

    2.‌ با وضو يا غسل اذان بگويد.

    3.‌ بين جمله‏هاى اذان كمى فاصله دهد.

    4.‌ بين اذان حرف نزند.

    5.‌ بين اذان و اقامه يك قدم بردارد يا قدرى بنشيند يا سجده كند يا ذكر بگويد.

    6.‌ بدن انسان در موقع گفتن اذان و اقامه آرام باشد.

    7. اقامه را آهسته‏تر از اذان بگويد.

    8.‌ جمله‏هاى اقامه را به هم نچسباند، ولى به اندازه‏اى كه بين جمله‏هاى اذان فاصله مى‏دهد، بين جمله‏هاى اقامه فاصله ندهد.

    مسئله 756- مستحب است موقعى كه وقت داخل مى‏شود، براى اعلام وقت، اذان گفته شود و در اين اذان چند چيز مستحب است:

    1- همه اذان بگويند، ولى با اين اذان، اذان نماز ساقط نمى‏شود.

    2- كسى كه اذان مى‏گويد وقت‌شناس و ثِقه باشد.

    3- كسى كه اذان مى‏گويد رو به قبله باشد.

    4- با وضو يا غسل باشد.

    5- دست‌ها را به گوش بگذارد و صدا را بلند نمايد و بكشد.

    6- بين جمله‏هاى آن كمى فاصله دهد.

    7- در بين اذان حرف نزند.

    مسئله 757- مستحب است كسى را براى گفتن اذان معيّن كنند و علاوه بر شرايطى كه گفته شد، بايد خوش‌صدا باشد و صدايش بلند باشد و اذان را در جاى بلندى بگويد.

    مسئله 758- مستحب است كسى كه اذان يا اقامۀ ديگرى را مى‏شنود، به قصد حكايت آنها را بگويد.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی(16) – کوچۀ مدرسۀ قدسیه – پلاک(22) - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365