عنوان: راهکار رفع عصبانیّت
سوال :

آدم بسیار عصبانی هستم. این موضوع از بچگی تا الان که 30 ساله هستم با من همراه بوده چون در چنین خانواده‌ای بزرگ شده‌ام و پدر و مادرم به خصوص مادرم بسیار عصبی است و من با این عصبانیت‌ها بزرگ شده‌ام. اکنون که 5 سال است ازدواج کرده‌ام این قضیه به شدت مرا آزار می‌دهد و زندگی خانوادگی‌ام را به شدت تحت تأثیر قرار داده است و حتی روی پسر دو سال و نیمه‌ام هم تاثیر منفی گذاشته و او هم تا حدی حالات عصبی از خود نشان می‌دهد. خواهش می‌کنم کمکم کنید بتوانم این حالت را از خودم دور کنم.



پاسخ:

راهکار اصلی مبارزه با رذائل اخلاقی، مبارزۀ منفی و عمل بر خلاف خواستۀ آن رذیلت است. بنابراین شما باید همان ابتدای عصبانیّت، نگذارید شدید شود و ضررها و خسارت‌های خشم و غضب را به خود تلقین کنید و با مداومت بر ذکر نظیر ذکر صلوات یا ذکر«لا‌ حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» خود را آرام کنید.

هنگامی که عصبانی می‌شوید به این فکر کنید که امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» می‌فر‌مایند: از غضب بپرهیز که اوّل آن جنون و آخر آن پشیمانی است. همچنین برای آرامش زندگی و حفظ خانواده و برای اینکه این صفت ناپسند نسل به نسل در اولاد شما منتقل نشود، با تلقین و ذکر و دعا، سعی کنید آن را ریشه‌کن کنید و فضیلت حلم یا عطوفت و مهربانی را جایگزین آن نمایید.