عنوان: پيام به هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
شرح:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

قال‌الله سُبحانَه و تَعالی: «شَهْرُ‌ رَ‌مَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْ‌آنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْ‌قَانِ»

 

پيام به هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهانبرگزاری هجدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در ماه مبارک رمضان و در شب میلاد با سعادت قرآن ناطق، حضرت امام حسن‌مجتبی«علیه‌السّلام» را گرامی داشته و از همه متصدّیان و دست‌اندرکاران این حرکت فرهنگی و قرآنی و نیز همه بازدیدکنندگان عزیزی که دل در گرو عشق به قرآن و پیمودن راه نورانی آن کتاب مقدّس و عمل به تعالیم حیات‌بخش آن دارند، صمیمانه تقدیر و تشکّر می‌نمایم.

همان‌گونه که بارها تأکید شده است، هدف اصلی و درون‌مایه این‌گونه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی، انتقال صحیح پیام‌های روح‌نواز و زندگی‌ساز قرآن کریم و عترت‌طاهره«علیهم‌السّلام» به مخاطبان و استفاده مناسب از ظرفیّت‌های گوناگون فکری و سمعی و بصری و هنری در این انتقال است؛ و اگر نمایشگاه قرآن و عترت بتواند در مسیر این انتقال مفاهیم و تعالیم به مخاطبان و بازدیدکنندگان، قدم‌هایی را برداشته و آنان را با آموزه‌های انسان‌ساز قرآن و عترت، هرچه بیشتر آشنا و مأنوس نماید و روحِ عمل و التزام به این آموزه‌ها را در آنان هرچه زنده‌تر و فعّال‌تر نماید؛ به مقصود اساسی و منظور اصلی خود دست یافته و در این‌صورت نتیجه زحمات و عملکرد برنامه‌ریزان و متصدّیان این حرکت‌ها بر هدف و غرض آنان منطبق گردیده و بدین سبب آنان با لطف الهی به توفیق دست‌یافته‌اند.

این نمایشگاه و سایر برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی باید مخاطبان را با آرمان‌های اصلی قرآن و عترت - که همگی در مسیر ساختن انسانِ طرازِ قرآن و عترت و به دنبال آن، پدید آمدن جامعۀ طراز قرآن و عترت است- آشناتر و معرفت و آگاهی و انس آنان با این معارف انسان‌ساز و جامعه‌ساز را ارتقاء بخشد.

همه ما امروز و همواره به این معارف نورانی و روشنی‌بخش نیازمندیم.

نیازمندیم که بدانیم: ما در مسیر ابدیّت قرار داریم و باید به فکر سرای جاودانه خود باشیم نه اینکه زندگی و متاع زودگذر دنیا را برگزینیم: «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقَى».

نیازمندیم که بدانیم: رستگاری فقط در گرو پالایش نفس و تزکیه روح و یاد خداوند و عبودیت اوست: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى».

نیازمندیم که بدانیم: آنچه را بر خود می‌پسندیم بر دیگران نیز باید بپسندیم: «وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ».

نیازمندیم که بدانیم: نه‌تنها با دوستانمان که حتّی با دشمنانمان و مخالفانمان نیز باید به عدالت و انصاف رفتار کنیم وگرنه از جادّه تقوا خارج شده‌ایم: «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا، اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ».

نیازمندیم که بدانیم: اهل ایمان، برادران و خواهران و پیوندیافتگان و یاران و یاوران یکدیگرند: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ».

این‌ها و ده‌ها فقره دیگر از پیام‌های نجات‌بخش و تعالیم روح‌نواز قرآن کریم، نیاز امروز جامعه ما و نیاز همیشۀ ماست و اگر نمایشگاه قرآن و عترت، قدمی در راه انتقال صحیح این آموزه‌های وحیانی، به درستی وصحّت بردارد، بی‌شکّ کار بزرگ و شایسته‌ای کرده است.

امید که با الطاف الهی و زحمات متصدّیانِ امر، چنین باشد. توفیقات همگان را از خداوند تعالی خواستارم.

 

حسین المظاهری

14 / رمضان‌المبارک / 1444

16 / فروردین / 1402