عنوان: اطلاعیۀ میزان زکات فطره و کفّاره در سال 1400
شرح:

با آرزوی قبولی عبادت‌های مؤمنین در ماه مبارک رمضان، نظر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در خصوص «زکات فطره» و «کفّاره» به شرح ذیل اعلام می‌گردد:


1) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقير نيستند، برای خودشان و اشخاص تحت تكفّل، به‌‌ازای هر نفر، تقريباً سه كيلوگرم گندم يا جو يا خرما يا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول يكى از اينها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است.

این مبلغ در اغلب مناطق کشور برای گندم حدود بیست هزار تومان و برای برنج حدود هفتادوپنج هزار تومان برآورد شده است

2) زکات فطرۀ کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر كارگران، كارمندان و سربازان که در محلّ کارشان غذاى روزانه به آنها داده می‌شود، بر عهدۀ خودشان می‌باشد.

3) كسى كه نماز عيد فطر مى‏خواند، مستحب است زكات فطره را پيش از نماز عيد بدهد و اگر نماز عيد نمى‏خواند، مى‏تواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخير اندازد.

4) کفّارۀ افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن می‌باشد.

5) خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیر خوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.