عنوان: پیام به مناسبت برگزاری چهاردهمین دورۀ نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان - 16/3/1396
شرح:

بِسْمِ  اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

قال‌الله تعالی:«تِلْكَ آياتُ الْقُرْآنِ وَ كِتابٍ مُبينٍ، هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنينَ»

برگزاری چهاردهمین دورۀ پیاپی نمایشگاه قرآن و عترت، نشان از اهتمام تحسین‌برانگیزی دارد که در طی سالیان متمادی برای برپایی این نمایشگاه از سوی مسئولان محترم ذی‌ربط به کار گرفته شده است و به توفیق الهی در دوره‌ها و سال‌های بعدی نیز با ابتکار و نوآوری‌های بهتر، ادامه و استمرار خواهد یافت.

قرآن کریم، کتاب جامع و جاودانه‌ای است که معارف حیات‌بخش آن، هیچ‌گاه کهنه نخواهد شد و هرگز پایان نخواهد پذیرفت. این تعلیمات سازنده و پویا هم طریقِ هدایت و مسیرِ استوار را به آدمی نشان می‌دهد که: «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي‏ هِيَ أَقْوَمُ‏»؛ و هم حقایق بلند معنوی را به صورت‌های گوناگون تبیین می‌نماید که: «وَ لَقَدْ صَرَّفْنا في‏ هذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُوا» و هم مایۀ سلامت و سعادت اهل ایمان و خداباوران می‌شود که: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ» و هم حجابِ نگاهدارندۀ میان مؤمنان و کافران است که: «وَ إِذا قَرَأْتَ‏ الْقُرْآنَ‏ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً».

چنین منظومۀ معرفتیِ با عظمتی، اینک به عنوان کتابِ آسمانیِ پیامبراکرم«صلّی‌الله‌علیه وآله وسلّم» در اختیار ماست. آنچه قرآن کریم از ما مطالبه می‌کند، علاوه بر تلاوت و خواندن این کتاب بزرگ که: «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن‏»، تدبّر و تعقّل در این کتاب الهی و فهمِ درستِ تعلیماتِ انسان‌ساز آن است که: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ‏ تَعْقِلُونَ‏» و به دنبال آن، عمل به این کتاب جاودانی و رسیدن به مراتب بی‌پایان تقوا و پارسایی: «قُرْآناً عَرَبِيًّا غَيْرَ ذي‏ عِوَجٍ‏ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ».

اگر این مسیر نورانی با توفیق الهی پیموده شود، انسانِ قرآنی و به دنبال آن جامعۀ قرآنی پدید خواهد آمد و در غیر این صورت، ما نیز در زمرۀ کسانی خواهیم بود که رسول مکرّم و نبیّ خاتم«صلّی‌الله‌علیه وآله وسلّم» از ما به خداوند تعالی، شکایت متروک و مهجور ساختن قرآن را خواهد برد: «وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً». و باید به خداوند رحمان پناه ببریم از اینکه در چنین فضای هولناکی واقع گردیم.

امید است نمایشگاه قرآن و عترت و سایر برنامه‌های قرآنی -که به برکت ماه مبارک رمضان و ماه نزول قرآن و نیز به برکت خون‌های مطهّر شهیدان راه قرآن برگزار می‌شود- نقش مثبت و سازنده‌ای در ترویج و تحکیم آموزه‌های حیات‌بخش قرآن در ذهن و ضمیر مخاطبان، ایفاء نماید و در این صورت به هدف والای خود دست خواهد یافت.

از خداوند متعال، توفیق و تأیید همۀ دست‌اندرکاران و مسئولان گرامی این نمایشگاه و همۀ شرکت‌کنندگان در آن را مسألت می‌نمایم و سعادت آنان را در سایۀ قرآن و عترت خواستارم.

حسین‌المظاهری

11 / رمضان‌المبارک / 1438

16 / خرداد / 1396