عنوان: فصل سى و ششم: خلود در آتش
شرح:

شيعه به تبعيت از قرآن كريم و روايات اهل بيت(سلام‌الله‌علیهم): عقيده دارد كه خلود و جاودانگى در جهنّم مربوط به افرادى است كه زمينه نجات آنها به كلّى از بين رفته است، كسانى نظير كافران و مشركان:

 

»اِنَّ الَّذينَ كَذَّبُوا بِاياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ اَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتّى يَلِجَ الْجَمَلُ فى سَمٍّ الْخِياطِ.» [1]

»كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند و در برابر آن تكبّر ورزيدند، درهاى آسمان به رويشان گشوده نمى‏شود و داخل بهشت نخواهند شد مگر اينكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد.»

 

»اِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ اَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ.» [2]

»خدا، اين را كه به او شرك ورزيده شود نمى‏بخشد و غير از آن را براى هر كه بخواهد مى‏بخشد.»

 

ولى آنان كه درّ گرانبهاى ايمان را در صدف وجود خود دارند، گرچه به دليل نافرمانى‏ها و  معصيت‏هاجهنّمى باشند، امّا به صورت دائمى و  هميشگى در جهنّم باقى نخواهند ماند بلكه به اندازه‏اى در جهنّم مى‏مانند كه آتش و عذاب الهى، كدورتهاى آنها را از ميان ببرد تا آنگاه پاكيزه و لايق بهشت شوند. از قرآن شريف و روايات معصومين: استفاده مى‏شود مجرمى كه سختيهاى دنيا، رنجهاى برزخ، عذابهاى قيامت و نيز مغفرت خداى رحمان و شفاعت اهل بيت(سلام‌الله‌علیهم):، هيچكدام نتوانسته باشد او را از كدورت گناه و صفات رذيله پاك كند، به جهنّم مى‏رود تا از آن كدورتها پاك شده و لياقت بهشت را پيدا كند. از اين جهت فيلسوفانِ حكمتِ متعاليه و عارفانِ دين مى‏گويند آتش جهنّم براى اين افراد از الطاف خفيّه خداى سبحان است. امّا مجرمانى كه كفر و عناد ورزيده‏اند يا راه شرك و گمراهى را پيش گرفته‏اند، در آتش دوزخ، مُخلَّد و هميشگى باقى خواهند ماند در روايتى از امام كاظم(سلام‌الله‌علیه) چنين آمده است:

» لا يُخَلِّدُ اللَّهُ فِى النَّارِ اِلّا اَهْلَ الْكُفْرِ وَ الْجُحُودِ وَ اَهْلَ الضَّلالِ وَ الشِّرْكِ.» [3]

»خداوند كسى را در آتش‏جاودان‏نمى‏كند مگر اهل‏كفر و انكار و گمراهى و شرك را.»

==================================

پی‌نوشت‌ها

[1] اعراف، 40.

[2] نساء، 48.

[3] بحار الانوار، ج 8، ص 351، باب 27، ح.1.