جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ آذر


 
  • نامه حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی مظاهری «مدظلّه‌العالي» خطاب به حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی آقای صافی گلپایگانی«مدظلّه‌العالي»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت نهم: انتقاد و انتقادپذیری
  • نوشتاری از معظّم‌له؛ موضوع: پیامبر اکرم«ص» مظهر فضائل اخلاقی
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت هشتم: «امربه معروف و نهی‌ازمنکر»
  • پيام در پی فاجعۀ تروریستی در مسجد جامع شیعیان سیدآباد در قندوز افغانستان
  • بازنشر بیانات معظّم‌له در آستانۀ فرارسیدن ایام آخر ماه صفر
  • پيام به مناسبت رحلت عالم ربّانی و فقیه پارسا حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمّد رجایی«قدّس‌سرّه»
  • پيام به مناسبت رحلت حکیم متألّه و عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی«قدّس‌سرّه»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت هفتم: «صبر»

  • -->

    ������������������ / ������������������������������ ������������������������������������������������������- ������������������ 1 / ������������������������������������
    متفرّقه


    سؤال 330. چه فايده‌ای در طرح مسائل نجاستِ خون و سگ و مشغوليّت مسلمين به احکام آن‌ها و به تبع آن‌، دغدغۀ تطهير دائمی زندگی‌، وجود دارد‌؟! در صورتی که مي‌توان فکر و وقت را در امور بسيار مهم‌تر و متناسب با جامعۀ پيشرفتۀ جهانی امروز به کار گرفت‌؛ لذا بهتر نيست اين احکام مطرح نشود‌؟

    اوّلاً: اين‌گونه احکام، کمتر از يک درصد وقت را مي‌گيرد، پس آيا بهتر نيست اين‌گونه دغدغه و سؤال‌ها در مورد مسائلي بشود که فايدۀ دنيا و آخرت ندارد و بيش از نود و نه درصد وقت جامعه را گرفته است؟ ثانياً: يک مسلمان بايد بداند کلّيۀ احکام اسلام، تابع مصالح و مفاسد است، حتّي اگر ما نتوانيم به‌ علّت آن‌ها پي ببريم و اگر اين عقيده نباشد، تشيّع او اشکال دارد. ثالثاً: توصيه مي‌کنم راجع به تعبّديات اسلام، اصلاً فکر علّت نباشيد، بلکه به فکر عمل باشيد، تا فوائد دنيا و آخرت نصيب شما شود.

     

    سؤال 331. در جايي که يقين به نجاست چيزی نداريم، ولی اگر در آينده نجاست آن ثابت شود‌، محذورات فراوانی پديد مي‌آيد‌، آيا تحقيق و جستجو لازم است‌؟

    لازم است؛ ولی برای وسواسی جایز نیست.

     

    سؤال 332. در منزل کسی که بچّۀ کوچک دارد با پای خيس راه رفتم‌، آيا بايد از نجاست و طهارت منزلش سؤال نمايم‌؟

    لازم نيست، بلکه جايز نيست.

     

    سؤال 333. مگر مقصود دين در معرّفی نجاسات و امر به اجتناب از آن‌ها، دورشدن مردم از کثافات و پليدی‌ها نيست؟! پس چرا چيزهايی مانند سوسک‌، پشه‌، مگس و فضلۀ آن‌ها که واقعاً عين پليدی است‌، پاک شمرده شده، ولی کافر يا اهل کتاب و امثال این‌ها که اصول بهداشتی را دقيق مراعات مي‌کنند، نجس مي‌باشند‌؟

    ما يک درصد از مصالح و مفاسد تعبّديّات اسلام را نيز نمي‌توانيم بفهميم و آنکه شما گفتيد، شايد يکي از صدها علّت باشد؛ بنابراين مسلمان واقعي کسي است که مقام تسليم در تعبّديّات داشته باشد و مقام تسليم در تعبّديّات، باارزش‌تر از مقام تسليم در مقدّرات است.

     

    سؤال 334. آيا اينکه مشهور شده بلند بودن موي زير ناف و سبيل، موجب نجاست بدن و دهان مي‌شود، صحيح است؟

    صحيح نيست، ولي کوتاه کردن آن‌ها مستحب است.

     

    سؤال 335. اگر بدن‌، لباس يا‌ وسائل افرادی که با آن‌ها معاشرت و ارتباط زياد داشته يا حتّي لوازم مشترک داریم‌، نجس شود، آيا ياز هم لازم نيست به آن‌ها اطّلاع دهيم‌؟

    لازم نيست.

     

    سؤال 336. در صورت نجاست غذا‌، آيا اعلام به میهمان لازم است‌؟ پس از صرف غذا چطور‌؟

    اگر ميزبان است، پس از صرف غذا اطّلاع دهد و اگر ميهمان است، لازم نيست. ولي اگر غذا از اوّل نجس بوده است و ميزبان مي‌دانسته، جايز نيست غذا را به ميهمان‌ها بخوراند.

     

    سؤال 337. معاشرت با افراد لااباليِ در طهارت و نجاست چه حکمی دارد؟ آيا می‌توان از غذای آن‌ها استفاده کرد؟

    معاشرت با آن‌ها اشکال ندارد و تفحّص لازم نيست.

    سؤال 338. آيا لازم است چاه توالت و چاه آشپزخانه به جهت وارد نشدن ذرّات غذا، برنج و نان به چاه توالت، جدا باشد‌؟

    لازم نيست.

     

    سؤال 339. آیا كفش، کمربند و لباس چرم ساخت کشورهای غیرمسلمان، پاک است؟ اگر آن لباس را از کشور اسلامی مثل عربستان خریده باشیم، تفاوتی در مسئله مي‌کند؟

    پاک است و تفاوتی ندارد.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی(16) – کوچۀ مدرسۀ قدسیه – پلاک(22) - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365