جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ آذر


 
  • نامه حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی مظاهری «مدظلّه‌العالي» خطاب به حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی آقای صافی گلپایگانی«مدظلّه‌العالي»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت نهم: انتقاد و انتقادپذیری
  • نوشتاری از معظّم‌له؛ موضوع: پیامبر اکرم«ص» مظهر فضائل اخلاقی
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت هشتم: «امربه معروف و نهی‌ازمنکر»
  • پيام در پی فاجعۀ تروریستی در مسجد جامع شیعیان سیدآباد در قندوز افغانستان
  • بازنشر بیانات معظّم‌له در آستانۀ فرارسیدن ایام آخر ماه صفر
  • پيام به مناسبت رحلت عالم ربّانی و فقیه پارسا حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمّد رجایی«قدّس‌سرّه»
  • پيام به مناسبت رحلت حکیم متألّه و عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی«قدّس‌سرّه»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت هفتم: «صبر»

  • -->

    ������������������ / ������������������������������ ������������������������������������������������������- ������������������ 1 / ������������������������������������
    8. کافر


    سؤال 264. آيا کسانی که به اسلام اعتقادی ندارند‌، حتّی اگر نظافت را نیز رعايت کنند‌، باز هم نجسند‌؟

    به جز اهل کتاب، نجس هستند.

     

    سؤال 265. آيا حكم نجاست كفّار براي تحت تأثير قرار نگرفتن مسلمين از آن‌هاست؟ اگر قضيه برعكس شد و مسلمان، كافري را تحت تأثير قرار داد، آيا مي‌توان حكم به طهارت آن كافر كرد‌؟

    کافر در اسلام نجس است و علّت نجاست، اين‌گونه چيزها نيست و اگر گفته شده، برای تقريب به ذهن و بيان حکمت است، امّا اهل کتاب پاک هستند.

     

    سؤال 266. ضمن تعريف و ذکر مصاديق اهل كتاب، بيان فرمائيد اگر کسی از اهل کتاب‌، از لحاظ اعتقادي مشرک باشد، پاک است يا نجس‌؟

    اهل کتاب مانند يهوديان، مسيحيان و زرتشتيان، پاک هستند، گرچه واقعاً مشرک باشند.

     

    سؤال 267. حکم طهارت و نجاست صوفیه‌، درويش‌ها، شيعيان غير دوازده‌امامی و صابئين را بيان فرمائيد. رابطۀ مسلمان با آن‌ها چگونه بايد باشد‌؟

    همگي پاک هستند و رفت‌وآمد با آن‌ها اشکال ندارد، مگر بدآموزي داشته باشد که نبايد رفت‌وآمد باشد؛ ولي اگر ترک معاشرت مصداق مبارزۀ منفي باشد، ترک معاشرت از باب امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر واجب است.

     

    سؤال 268. اگر نوزاد مسلمانی در خانوادۀ کافری رشد و تربيت پيدا کرد و ناخواسته معتقد به اعتقادات آن‌ها شد‌، آيا مي‌توان حکم به نجاست او کرد‌؟

    در فرض مذکور، نجس است.

     

    سؤال 269. دربارۀ طهارت و نجاست شخصي كه نمي‌دانيم مسلمان یا كافر است، چه وظيفه‌اي داريم‌؟

    پاک است.

     

    سؤال 270. اگر دست خشک به زنده و مردۀ کافر برسد، آیا نجس مي‌شود‌؟

    نجس نمي‌شود، ولي براي دست زدن به مرده، بايد غسل مسّ ميت کند.

     

    سؤال 271. آيا بچّه‌اي كه از زناي مرد و زن مسلمان متولّد شود، پاك است‌؟ اگر از دو كافر به وجود آيد، چطور‌؟

    ولد زنا پاک است، ولي ولد کافر، از زنا باشد يا غیر زنا، نجس است؛ مگر اینکه يکي از آن دو مسلمان باشند، که در آن صورت، فرزند آن‌ها پاک است.

     

    سؤال 272. گفته مي‌شود بچّۀ مرتدِ ملّي و فطري پاك است‌، آيا منظور بچّه‌اي است كه قبل از ارتداد به دنيا آمده يا بعد از ارتداد را هم شامل مي‌شود‌؟

    مراد بچّه‌هاي قبل از ارتداد است.

     

    سؤال 273. کسی‌ که بدون تحقيق‌، دين اسلام را اختيار کرده باشد و پس از آن با اعتقاد، به دين يا مذهب ديگری گرايش پيدا کند، نجس است‌؟

    تا وقتی از نظر اعتقادی کافر نشده باشد و آن اعتقاد را ظاهر نکند، پاک است.

     

    سؤال 274. آيا عمل‌، به تنهايي موجب ارتداد مي‌شود يا بايد با گفتار همراه باشد‌؟

    بايد با گفتار باشد، مگر عملي که کاشف از ارتداد او باشد.

     

    سؤال 275. ولايت اميرالمؤمنين(سلام‌الله‌علیه) جزو اصول دين است يا مذهب‌؟ آيا کسانی که اعتقاد به اصول مذهب و ايمان ـ‌ مانند ولايت آن حضرت ـ‌ ندارند، نجس‌ هستند‌؟

    ولايت اميرالمؤمنين و ائمّۀ طاهرين(سلام‌الله‌علیهم) در واقع از اصول دين است، ولي براي اتّحاد و معاشرت، بايد احکام اسلام را بر آن‌ها جاري کنيم؛ لذا آن‌ها نه فقط پاک هستند، بلکه سوق آن‌ها سوق اسلام است و راجع به کارهایشان «اصالة‌الصحة» دارند و معاشرت با آن‌ها، ازدواج کردن و... جايز است.

     

    سؤال 276. کافر حربی در زمان حاضر، چه کسانی هستند‌؟

    کافر حربي در زمان ما مختصّ به صهيونيسم است و ديگران کافر حربي نيستند؛ بلي گاهي شخصي با جنگيدن با اسلام عزيز يا با مسلمان‌ها، کافر حربي مي‌شود.

     

    سؤال 277. آیا مسلمانی که نبوّت بعضی از انبياي عظامِ قبل را انکار کند یا بعضی از خصوصیّات آن‌ها را قبول نداشته باشد یا نظر خاصّی دربارۀ آن‌ها داشته باشد، نجس است‌؟

    پاک است و اين گونه مطالب، برگشت به انکار الوهيت و نبوّت نيست.

     

    سؤال 278. آيا خطور خيالات باطل و وسوسه‌هاي بيهوده در قلب و ذهن نسبت به اصول و مقدّسات دين، موجب كفر و نجاست مي‌شود‌؟ آیا چنین شخصی پاک است؟

    پاک است و کافر کسي است که اعتقاد به اصول دين نداشته باشد و اظهار نمايد.

     

    سؤال 279. آیا کسانی که در ظاهر دربارۀ اهل‌بيت(سلام‌الله‌علیهم) غلو مي‌کنند يا اعتقاد قلبی به آن مطالب دارند، نجسند؟

    پاک هستند.

     

    سؤال 280. تمسخر اصول يا ضروريات و فروع دين یا مستحبّات، از روی مزاح و شوخی، چه حکمي ‌دارد؟

    گناه آن بزرگ است، ولي او را از اسلام بيرون نمي‌کند.

     

    سؤال 281. آيا شکّ يک مسلمان در اصول يا ضروريات و فروع دين، موجب کفر و نجاست او مي‌شود‌؟

    موجب کفر و نجاست نمي‌شود.

     

    سؤال 282. اگر شخصي از مستضعفين شيعه‌، ائمّۀ(سلام‌الله‌علیهم) را به ترتیب نشناسد يا معني امامت را نفهمد يا حتّی اعتقادي به حيات امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف) نداشته باشد يا اينكه نسبت به اهداف مقدّس اباعبدالله‌الحسين يا امام حسن مجتبي(سلام‌الله‌علیهما) ترديد داشته باشد، آیا مي‌توان حكم به نجاست او كرد‌؟

    پاک است و احکام اسلام بر او جاري است.

     

    سؤال 283. معتقدين به وحدت وجود پاک هستند يا نجس؟

    وحدت وجودي که نظير صدرالمتألّهين مي‌گويد، محض ايمان است و وحدت وجودي که بعضي از جمله صوفيّه مي‌گويند، محض کفر است؛ ولي اگر شخص نفهمد چه مي‌گويد، که غالب آن‌ها چنين هستند، کافر نيست.

     

    سؤال 284. کسی که به تالی‌تلو معصوم مانند حضرت زينب(سلام‌الله‌علیها) و حضرت اباالفضل(سلام‌الله‌علیه) یا علمای اعلام دشنام دهد، چه حکمی دارد‌؟

    بايد تعزير شود، ولي کافر نمي‌شود.

     

    سؤال 285. آیا دشنام به خداوند متعال‌، رسول اكرم و اهل‌بيت(سلام‌الله‌علیهم) يا پاره کردن قرآن به‌خاطر از دست دادن کنترل اعصاب و اختيار- به هر دليلی - موجب ارتداد و نجاست مي‌شود‌؟

    اگر کنترل اعصاب را از دست داده باشد، کافر نيست، بلکه تعزير هم نمي‌شود.

     

    سؤال 286. مسلمانی که اطّلاع كاملي از اصول و فروع دين ندارد‌، آيا نجس است‌؟

    اطمينان در اصول دين کفايت مي‌کند و آن اطمينان از هر راهي، ولو تقليد باشد، کفايت مي‌کند.

     

     

    سؤال 287. کسی که وظايف دينیِ خود را عمداً ترک مي‌کند ولی منکر آن‌ها نيست‌، آيا کافر و نجس است‌؟

    کافر و نجس نيست.

     

    سؤال 288. آيا انكار غیر ضروریات دین، اعم از واجبات يا مستحبّات فقهی، موجب کفر و نجاست است‌؟

    موجب کفر و نجاست نيست، مگر به انکار خداوند متعال يا پيامبر گرامي(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) برگشت شود.

     

    سؤال 289. حکم طهارت و نجاست بهائی‌ها چیست؟

    نجس هستند.

     

    سؤال 290. مسلماني كه متّهم به بهائيت شده، ولي اتّهام او قابل اثبات نیست‌، چه حكمي دارد؟

    پاک است و احکام اسلام را هم دارد.

     

    سؤال 291. آيا منکر ولايت‌فقيه، همانند منکر نبوّت نبی‌ّاکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و ولايت اهل‌بيت(سلام‌الله‌علیهم) است؟

    نظير هم نيستند.

     

    سؤال 292. آيا مي‌توان با یهود، نصارى، زرتشتيان، مجوسيان و سایر اهل کتاب، در صورتی که دست آن‌ها تر باشد، دست داد يا از غذای آن‌ها استفاده کرد؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 293. مسلمانی كه عمداً نماز نمى‌خواند و تارك‌‌الصلوة است، ولى منكر نماز نيست، آيا كافر و نجس است؟ اگر چنین شخصی منکر نماز هم باشد، چه حکمی دارد؟

    تارک الصلوة پاک است، ولی اگر جدّاً منکر نماز باشد، نجس است.

    سؤال 294. کسانی که مسلمان شناسنامه‌ای هستند و تارک نماز یا سایر عبادات مي‌باشند و نیز کسانی که شبهۀ اعتقادی دارند یا عمداً شبهه وارد مي‌کنند، پاک هستند؟

    پاک مي‌باشند.

     

    سؤال 295. در برخی از هتل‌ها، هم مسلمان و هم غيرمسلمان اقامت مي‌کنند‌، آيا تحويل اتاقی که قبلاً غيرمسلمان از آن استفاده مي‌کرده به مسلمان جايز است‌ يا اينكه اطّلاع دادن به مسافر لازم است؟

    جايز است و لازم نيست صاحب هتل اطّلاع بدهد.

     

    سؤال 296. اگر مسلمانی مرتد شود و به سلک مسیحیت یا یهودیت درآید، با توجّه به اینکه از اهل کتاب به شمار می‌رود، آیا باز هم نجس است؟

    نجس است.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی(16) – کوچۀ مدرسۀ قدسیه – پلاک(22) - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365