جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    اخلاق / اخلاق در اداره / جبران کوتاهي و گناه
    حق الله و حق الناس


    گناهان دو نوع است: يكي گناهاني كه مربوط به حق الله است وديگري مرتبط با حق الناس. گناهان مربوط به حق الله نيز دو گونه است: يكي آن‏ها كه جبران پذير وقضا كردني نيست مگر با توبه كردن؛ مثل دروغ گفتن، كه گناه بسيار بزرگي است، به اندازه‏اي كه قرآن مي‏فرمايد:

    «انما يفتري الكذب الذين لا يومنون بآيات الله و اولئك هم الكاذبون»؛[1]

    تنها كساني دروغ پردازي مي‏كنند كه به آيات خدا ايمان ندارند و آنان خود، دروغگويانند.

    در روايات مي‏خوانيم كه اگر يك دروغ بگويد بوي گند و تعفن از دهانش به آسمان‏ها مي‏رود و ملائكه از آن بو اذيت مي‏شوند. او را لعن مي‏كنند. از اين قسم است گناهي مثل شراب‏خواري، قمار،نگاه به نامحرم،زنا و .. اين گناه‏ها هم بزرگ و كبيره هستند.

    در روايت داريم: عورتين زن و مرد زنا دهنده و زنا كننده به حدي بوي گند مي‏دهد كه جهنميان را به شدت مي‏آزارد وهمچنين در روايت آمده كه اگر كسي نگاه شهوت‏آميز به نامحرم كند،روز قيامت ابتدا با سيخ‏هاي آتش جهنم كورش كرده و سپس روانه جهنم مي‏كنند. اما همين گناهان- با اين بزرگي- اگر انسان متحول شود و از گذشته‏اش شرمنده و پشيمان گردد به ثواب و خوبي تبديل مي‏شود:«يبدل الله سيئاتهم حسنات»

    با گوش كردن و رواج موسيقي‏هاي حرام و مطب، در صدر اسلام كفار تلاش مي‏كردند با ساز و آوار و ترانه، مسلمانان و مردم را از اطراف پيامبر پراكنده سازند.

    قرآن كريم مي‏فرمايد:

    «و من الناس من يشتري لهو الحديث ليضل به عن سبيل الهه»؛[2]

    و برخي از مردم كساني‏اند كه سخن بيهوده را خريدارند تا مردم را بي‏هيچ دانشي از راه خدا گمراه كنند.

    در آيه ديگر بت‏پرستي با مجالس ترانه و ساز و آواز كنار هم آمده است.

    «فاجتنبوا الرجس من الوثان و اجتنبوا قول الزور»؛[3]

    از پليدي بت‏ها دوري كنيد و از گفتار باطل اجتناب ورزيد.

    پس معلوم مي‏شود گناه استماع وگوش دادن به موسيقي مطرب و متناسب با مجلس گناه و لهو لعب بسيار بزرگ است،اما با همه بزرگي‏اش با توبه پاك مي‏شود.

    قسمت ديگر از گناهان نيز حق الله است؛ منتهي با اين تفاوت كه جبران‏پذير است و مي‏توان قضاي آن را به جا آورد؛ مثلاً اگر كسي نمازش را نخواند گناه بزرگي كرده است و شايد گناهي بالاتر و بزرگ‏تر از آن نباشد.

    زراره يا پسر زراره مي‏گويد: رفتم خدمت امام صادق(ع) و عرض كردم: يابن رسول الله! گناهان كبيره را برايم بشماريد، فرمودند گناهان كبيره هفت تا است كه از اين گناهان بزرگتر‏نداريم:

    1- كفر به خدا، 2- قتل نفس،3- عاق والدين 4- خوردن ربا5- خوردن مال يتيم6- تعرب بعد الحجره(يعني انسان برود به جايي كه نتوانددينش را حفظ كند)،7- فرار از جنگ.

    عبدالله بن زراره تعجب كرد و ديد كه امام(ع)تارك صلاه را جزء اينها نمشرد، لذا پرسيد يا رسول الله، اگر كسي نماز نخواند گناهش بزرگ است يا كه مال يتيم بخورد؟ حضرت فرمودند:كسي كه نماز نخواند گناهش بزرگتر‏است . گفت : يابن رسول الله اگر چنين است، پس چرا نماز را نشمردي؟ امام(ع) فرمود: اول چيزي كه شمردم چه بود؟ گفت كفر به خدا، فرمود:كسي كه نماز نخواند همان اولي است،يعني كافر است«من ترك الصلاه متعمداً فقد كفر»[4]

    كه معناي كفر در اينجا اين است كه در دنيا مي‏شود چيزي به او فروخت و چيزي از او خريد و مي‏شود به او زن داد و از او زن گرفت(البته زن دادن نهي شده است)اما در آخرت تارك الصله در زمره يهوديانست و با غير مسلمانهاست.

    امام صادق(ع) در حال احتضار بود كه دستور داد تمام قوم وخويشان دورش جمع شوند، آخرين جمله‏اي كه فرمود: اين بود كه:

    لا تنال شفاعتنا من استخف بالصلاه؛[5]

    شفاعت ما نمي‏رسد به كسي كه نماز را سبك بشمرد.

    سبك شمردن نماز،به معناي نخواندن آن نيست بلكه خواندن با عجله و بدون تأني و يا به تاخير انداختن و اول وقت نخواندن است. نمازي كه در فرد نماز‏گزار تاثير نگذارد و او را از فحشا و منكرات باز ندارد،نماز سبك و بي‏وزن و مقدار است.

    قرآن مي‏فرمايد:

    «فويل للمصلين الذين هم عن صلوتهم ساهون»؛[6]

    پس واي بر نمازگزاران كه از نمازشان غافلند.

    امام صادق(ع) مي‏فرمايد:

    «ويل» چاهي است در جهنم، آن كه نماز را سبك مي‏شمارند جايگاهشان در آن چاه است. بنابراين گناه بسيار بزرگ است اما اگر توبه كند،گويي گناهي را مرتكب نشده است،تنها فرقي كه با قسم اول دارد اين است كه توبه در اين جا مثل توبه دروغ گرفتن، شراب خوردن، قمار بازي كردن و ساز و آوزا شنيدن نيست بلكه در اين جا بايد تمام نمازهايش را قضا كند.

    اگر كسي عمداً روزه ماه مبارك رمضان را بخورد گناه بسيار بزرگي را مرتكب شده است،به حدي كه اگر حاكم شرع ببيند واجب است در روز اول بر او 25 تازيانه بزند،روز دوم باز اگر ديد بايد 25 تازيانه به او بزنند و روز سوم اگر روزه‏اش را علني بخورد بايد او را اعدام كنند. روزه‏خواري با اين همه اهميتش با توبه آمرزيده مي‏شود.(البته به شرط اين كه قضايش را بگيرد).

    قسم دوم گناهان هم مرتبط با حق الناس است كه اين هم دو قسم است:يكي مربوط به مال مردم است كه گناهش بسيار بزرگ است به حدي كه بايد به خداوند پناه ببريم. در روايت آمده است كه در روز قيامت چهل نماز مقبول را به كسي مي‏دهند كه يك درهم از كسي طلب دارد و خداوند قسم خورده است كه:«به عزت و جلالم سوگند از مال مردم نخواهم گذشت».

    ديگري هم مربوط به شخصيت و آبروي افراداست؛ يعني گناهي است كه با آن آبروي يك فرد محترمي از بين رفته است؛در اين صورت توبه هنگامي پذيرفته مي‏شود كه حلاليت بطلبيم و به هر صورت ممكن، آبرو و شخصيت او را اعاده نماييم. كاركنان ادارات بايد نيك بدانند كه با هر دو حق،به ويژه حق‏الناس، سرو كار دارند.

    قرآن مي‏فرمايد:

    «انما التوبه علي الله للذين يعملون اسوء بجهالته ثم يتوبون من قريب...»؛[7]

    توبه نزد خداوند، تنها براي كساني كه از روي ناداني مرتكب گناه مي‏شود سپس به زودي توبه مي‏كنند.

    پس اگر كسي از روي عمد مرتكب گناه شود توبه‏اش پذيرفته نيست و اگر كسي بخواهد توبه‏اش پذيرفته شود بايد فوراً توبه كند(و امروز و فردا نكند تا دم مرگ) در غير اين صورت توبه‏اش قبول نيست.

    «... قال اني تبت الآن و لا الذين يموتون و هم كفار»؛[8]

    توبه كساني كه گناه مي‏كنند تا وقتي كه مرگ يكي از ايشان در رسد مي‏گويد:«اكنون توبه كردم»، قبول نيست و نيز توبه كساني كه در حال كفر مي‏ميرند.

    خداوند در دو مورد توبه را قبول نمي‏كند: يكي توبه‏اي كه دم مرگ باشد وديگري مردم در حالت كفر.

    در اين جا سوالي پيش مي‏آيد و آن اين كه آيا اين مطالب با سخنان گذشته منافات ندارد كه گفتيد گناه انسان هر چه بزرگ باشد، هر وقت توبه كند، توبه‏اش قبول است.

    براي فهم مطلب توضيحي لازم است:

    افرادي كه در ال كفر بميرند و معاند باشند بهشت نخواهند رفت و اگر معاند نباشند نه به بهشت مي‏روند و نه به جهنم، زيرا جهنم براي معاند و لجوج است،كافراني كه در جهل مركب باشند و بميرند نه به بهشت مي‏روند و نه به جهنم، ولي چيزي كه هست اين كه توبه آنان نيز قبول نمي‏شود، در روز قيامت عفو و رحمت و شفاعت براي غير كافر وغير مشرك است، زيرا آنان استعداد شفاعت و مورد عفو قرار گرفتن را ندارند.

    «ولا يدخلون الجنه حتي يلج الجمل في سم الخياط»؛[9]

    كافران و متكبران به بهشت نمي‏رود مگر آن كه شتر در سوراخ سوزن داخل شود.

     

    پي نوشت ها:

     

    [1]. نحل(16)آيه105.

    [2]. لقمان(]1)آيه6.

    [3]. حج(22) آيه30.

    [4]. بحارالانوار، ج30،ص673.

    [5]. همان،ج47،ص7.

    [6]. ماعون(107)آيه40.

    [7]. نساء(4)آيه17.

    [8]. همان،آيه18.

    [9]. اعراف(7)آيه40.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365