جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۰ جمعه ۱۲ آذر


 
  • نامه حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی مظاهری «مدظلّه‌العالي» خطاب به حضرت آیة‌الله‌ا‌لعظمی آقای صافی گلپایگانی«مدظلّه‌العالي»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت نهم: انتقاد و انتقادپذیری
  • نوشتاری از معظّم‌له؛ موضوع: پیامبر اکرم«ص» مظهر فضائل اخلاقی
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت هشتم: «امربه معروف و نهی‌ازمنکر»
  • پيام در پی فاجعۀ تروریستی در مسجد جامع شیعیان سیدآباد در قندوز افغانستان
  • بازنشر بیانات معظّم‌له در آستانۀ فرارسیدن ایام آخر ماه صفر
  • پيام به مناسبت رحلت عالم ربّانی و فقیه پارسا حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمّد رجایی«قدّس‌سرّه»
  • پيام به مناسبت رحلت حکیم متألّه و عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی«قدّس‌سرّه»
  • درس اخلاق؛ فضیلت‌های فراموش شده، فضیلت هفتم: «صبر»

  • -->

    ������������������������������ ������������������������ ������������������������ / ������������������������������ ������������������������������ ������������ ������������������������ ������������ / ������������������������������
    نحوه تركيب قرآن

    قبل از ادامه بحث بايد نكته‌اي تذكر دهم و آن اين است كه نحوه تركيب قرآن، تركيب مزجي است نه ترتيبي معناي تركيب مزجي اين است كه شما چند عدد «در» داريد كه هر كدام از اينها از جنسي هستند، هر كدام قيمت خاصي داشته و هيچ ارتباطي با هم ندارند. اگر اين چه عدد «در» را در يك جا بريزيم آن را «تركيب مزجي» گويند. تركيب ترتيبي آن است كه مثلاً صد دانه «در» داريد ده تاي آنها از يك جنس است، ده تاي ديگرش از يك جنس است و ... براي هر كدام از اينها جدا جدا ظرفي درست مي‌كنيد. به اين تركيب، «تركيب ترتيبي» گويند.

    قرآن هم تركيبش مزجي است يعني در حاليكه دارد استدلال مي‌كند يك وقت از استدلال صرفنظر مي‌كند و وارد اخلاق مي‌شود، در حاليكه بحث اخلاقي مي‌كند، هنوز تمام نشده يك دانه «در»‌ ميان ساير «در»ها مي‌نهد و وارد بحث معاد مي‌شود، هنوز بحث معاد تمام نشده يك رنگ اخلاقي به آن مي‌دهد، هنوز بحث اخلاقي تمام نشده دوباره شروع به استدلال مي‌كند و در ادامه بحث استدلال براي تنبه يك جمله تاريخي مي‌آورد و اين از شاهكارهاي قرآن است. يعني در حاليكه خيلي از آيات به هم مربوط نيستند، از نظر نسق و روش هماهنگ هستند.

    مثلاً فرض كنيد كه ما يك كتاب فلسفه، يك كتاب عرفاني، يك كتاب اخلاق، يك كتاب فقه، يك كتاب ادبيات و يك كتاب شعر را با هم مخلوط كنيم. خواه ناخواه كتاب «كشكول» مانندي خواهد شد، شبيه كشكول شيخ بهايي(ره) كه ربطي به هم ندارد. يعني وقتي كه مطالعه مي‌كنيد، مي‌بينيد كه اول كتاب با وسط كتاب و وسط كتاب با آخر كتاب هيچ ربطي بهم ندارد. كشكول شيخ بهايي يك تركيب مزجي است. يعني يك قصه نقل مي‌كند، بعد وارد مطلب فقهي يا فلسفي مي‌شود و بعد يك آيه قرآن نقل مي‌كند. خود شيخ بهايي هم اسمش را كشكول گذاشته كه اتفاقاً كتاب خوبي است. قرآن از نظر محتوا تركيب مزاجي است مثل اين است كه شما مطالب يك كتاب فقهي را با ادب و عرفان و فلسفه بياميزيد. اما تفاوتي كه قرآن با اين كتاب دارد اين است كه با وجود تنوع مطالب، يك نسق دارد، يك سنخ است.

    مطالب گوناگون است اما همه با هم هماهنگ هستند. اين يكي از معجزات قرآن است و يكي از چيزهايي هم كه قرآن با آن تحدي مي‌كند، همين است. مي‌گويد، نحوه تركيبم تركيب مزجي است ولي از نظر نسق و روش كاملاً هماهنگ است.

    قرآن چنين است، مثل سوره «يس» همانطوري كه به فراخور فهممان در قسمتهاي گذشته بحث شد، اولش استدلال بود، بعدش اخلاق بود، اين بحث راجع به قيامت بحث آينده مربوط به تاريخ است و اينها از نظر محتوي خيلي با هم تفاوت دارند. فلسفه و تاريخ، تاريخ با بحث كلامي، كلامي با بحث اخلاقي. اينها اگر چه از نظر محتوي تفاوت دارد، اما از اول تا آخر صفحه هماهنگ است، از نظر فصاحت، تركيب‌بندي و از نظر ادبيت يك روش است و حتي كسي هم كه معني قرآن را نمي‌داند مثل خيلي از ما كه معاني قرآن را بلد نيستيم و فقط ظاهر كلمات را نگاه مي‌كنيم، موقع خواندن قرآن، ناهماهنگي در آن به نظرمان نمي‌رسد. وقتي كه قرآن مي‌خوانيم اگر توجه به معني داشته باشيم، اختلاف بين موضوعات كاملاً محسوس است. اگر توجه به معني نداشته باشيم، مي‌بينيم هماهنگ است. معني تركيب مزجي و هماهنگ بودن يك نحو تناقض است كه در قرآن جمع شده است و يكي از شاهكارهاي قرآن همين است، كه توانسته اين كار را انجام دهد.

    حالا پس از اين توضيح كه انشاء‌الله در بحث‌هاي آينده مفيد واقع شود بحث خودمان را ادامه مي‌دهيم:

    إِنَّا نَحْنُ نُحْيَ المَوْتَي وَ نَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَ‌ءَاثَرَهُمْ وَ كُلَّ شَيءٍ اَحْصَيْنَهُ فِي اِمامٍ مُّبينٍ(12)

    «ما مردگان را باز زنده مي‌گردانيم، كردار گذشته و آثار وجودي آينده‌شان همه را در نامه اعمال آنها ثبت خواهيم كرد و در لوح محفوظ خدا (يا قلب امام خليفة‌الله) همه را آشكارا به شماره آورده‌ايم»

    اين جمله با جمله قبل و بعد، از نظر محتوا تناسبي ندارد اما هماهنگ است. ما مرده را زنده مي‌كنيم و آنچه را هم كه از پيش فرستاده است، ضبط مي‌كنيم. باقيات و صالحاتش را هم كه اثر كمي دارد ضبط مي‌كنيم و هر چيزي را هم كه در اين عالم به وجود آمده و مي‌آيد ضبط مي‌كنيم.

    در توضيح بيشتر «انا نحن نحي الموتي» اينكه ما زنده مي‌كنيم مرده‌ها را انشاء‌الله در اواسط و يا اواخر سوره راجع به معاد و معاد جسماني و راجع به شبهه «آكل و مأكول» كه در سوره مباركه آمده بحث مفصلي خواهيم داشت و فعلاً راجع به آن بحثي نداريم.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی(16) – کوچۀ مدرسۀ قدسیه – پلاک(22) - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365