جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت


 
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»

  • -->

    عنوان : توصیه‌های معظم له در پاسخ به سؤالی پیرامون بیماری کرونا
    سوال:
    سلام علیکم احتراماً با توجه به شیوع بیماری کرونا در جامعه اسلامی و ترس اقشار مردم از این بیماری که علاوه بر ترس، موجب تعطیل شدن مراکز علمی و آموزشی شده است و اضطراب جدّی، فضای جامعه را پر نموده است؛ چه توصیه‌ای برای کاهش اضطراب در جامعه و همچنین دفع این بلا دارید؟
    پاسخ:

    بسمه تعالی

    1- همگان باید به توصیه‌های بهداشتی و دستورات پزشکی، به طور جدّی «توجه و عمل» کنند.

    2- مسئولان مربوطه باید به طور همه‌ جانبه دربارۀ این مشکل، «برنامه‌ریزی و اقدام عاجل و مستمّر» داشته باشند، چنانکه تاکنون نیز تلاش‌های فراوانی را به انجام رسانیده‌اند.

    3- همگان به خداوند متعال «توکّل» کنند و با اعتماد به الطاف خداوند رحمان و رحیم، سعی نمایند که تمرکز فکری بر روی این مشکل و اضطراب در این باره را کاهش دهند.

    4- «توسّل» به قرآن کریم و اهل‌بیت علیهم‌السلام خصوصاً زیارت عاشورا و زیارت جامعۀ کبیره را فراموش ننمایند.

    5- از «قرائت قرآن» به خصوص سورۀ مبارکۀ حمد و آیة الکرسی و سورۀ یس و همچنین «دعا» خصوصاً ادعیۀ مأثوره نظیر دعای مشلول، دعای یستشیر و دعای مجیر، که مایۀ آرامش دلها و رفع بلاها و شفای بیماران است غفلت ننمایند.

    6- «اجتناب جدّی از گناه» و «توبه» به معنای حقیقی هم، یکی از عوامل دفع بلا و اصلاح امور و حُسن عاقبت است که باید مورد توجه و عمل همگانی باشد.

    امیدوارم خداوند با تفضّل خود، همۀ مشکلات و ابتلائات را مرتفع فرماید و امید و شادی و اطمینان را بر بندگان خود خصوصاً مردم با ایمان و ملّت عزیز ایران حکفرما سازد.

    آرشيو چاپ

    موضوعات مرتبط


    عنوان : تجويز ترياک براي بيمار
    سوال :

    كشيدن‌ ترياك‌ و امثال‌ آن‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟ اگر شراب‌ و ... توسّط‌ پزشك‌ متخصّص‌ به‌ عنوان‌ دارو تجويز گردد حرام‌ است‌ يا حلال‌؟

     

    جواب :

    حرام‌ است‌ و دكتر حق‌ّ ندارد تجويز كند.

    عنوان : اثبات ولدالزنا از راه پزشکي قانوني
    سوال :

    اگر دختري‌ بعد از وضع‌ حمل‌، مدّعي‌ باشد كه‌ فلان‌ فرد با او زنا نموده‌، امّا متّهم‌ منكر اتّهام‌ انتسابي‌ باشد:

    الف‌) اگر پزشكي‌ قانوني‌ در نتيجه آزمايش‌هاي‌ دقيق‌ علمي‌، طفل‌ را به‌ نامبرده‌ منتسب‌ كند، آيا شرعاً اين‌ نظر حجّيّت‌ دارد؟

    ب‌) در صورت‌ حجّيّت‌، آيا مي‌توان‌ حدّ زنا را بر متّهم‌ جاري‌ نمود؟

    ج‌) در فرض‌ عدم‌ اثبات‌ اتّهام‌ انتسابي‌ و تقاضاي‌ حدّ قذف‌ از سوي‌ مقذوف‌، آيا حدّ قذف‌ بر مدّعي‌ زنا جاري‌ مي‌گردد؟

    د) در صورت‌ عدم‌ تحقّق‌ شرايط‌ قذف‌، آيا مي‌توان‌ مدّعي‌ را تعزير كرد؟

     

    جواب :

    الف‌) حجّيّت‌ ندارد.

    ب‌) جايز نيست‌.

    ج‌) موارد مختلف‌ است‌ و نظر حاكم‌ شرع‌ متِّبَع‌ است‌.

    د) جايز است‌، البته‌ نظر حاكم‌ اسلامي‌ شرط‌ است‌.

    عنوان : مسائل مربوط به جلوگيري به روش IUD
    سوال :

    محضر مبارك‌ آية الله العظمي‌ مظاهري‌ دام‌ ظلّه‌

    با عرض‌ سلام‌ و تحيّت‌

    خواهشمند است‌ در خصوص‌ جواز استفاده‌ از IUD با رعايت‌ پرهيز از لمس‌ و نظر حرام‌، نظر مبارك‌ را در موارد ذيل‌ مرقوم‌ فرمائيد.

    1) منظور از «فرج‌» كه‌ نگاه‌ غير شوهر در مقام‌ غير ضرورت‌هاي‌ پزشكي‌ به‌ آن‌ حرام‌ است‌، دقيقاً چيست‌؟ و آيا اجزاي‌ داخلي‌ دستگاه‌ تناسلي‌ زن‌ مانند «واژن‌ = حد فاصل‌ دهانه مهبل‌ تا گردن‌ رحم‌» و نيز «گردن‌ رحم‌» كه‌ در معاينه داخلي‌ از طريق‌ مهبل‌ رؤيت‌ مي‌شود، نيز عورت‌ محسوب‌ مي‌شود؟

    2) اگر روشي‌ طرّاحي‌ گردد كه‌ براي‌ گذاشتن‌ IUD در داخل‌ رحم‌، سطح‌ پوست‌ خانم‌ كاملاً پوشيده‌ شده‌ و تنها اجزائي‌ كه‌ باطن‌ محسوب‌ مي‌شوند رؤيت‌ شوند و لمس‌ نيز از طريق‌ دستكش‌ جرّاحي‌ (توسّط‌ خانم‌ پزشك‌ يا ماما يا پزشك‌ مرد) انجام‌ شود، آيا حرمت‌هاي‌ ذكر شده‌ مرتفع‌ مي‌شود؟

    3) در صورتي‌ كه‌ خانمي‌ به‌ هر روش‌ IUD گذاشته‌ باشد و اينك‌ از نظر كنترل‌ وضعيّت‌ قرارگيري‌ IUD و اطمينان‌ از عملكرد صحيح‌ آن‌ با هدف‌ تنظيم‌ خانواده‌ نيازمند مراقبت‌ باشد، آيا معاينه دستگاه‌ تناسلي‌ وي‌ جايز است‌؟ در اين‌ مورد حدود لمس‌ و نظر جايز، با توجّه‌ به‌ سؤالات‌ فوق‌ الذكر چيست‌؟ و اگر زن‌، خود بتواند با آموزش‌هائي‌ اين‌ عمل‌ را شخصاً يا با كمك‌ همسرش‌ انجام‌ دهد، حكم‌ معاينه‌ توسّط‌ غير چيست‌؟

    4) اگر خانمي‌ كه‌ IUD دارد دچار عوارضي‌ مانند عفونت‌ يا خون‌ ريزي‌ شود، كه‌ مي‌تواند مستقيماً مربوط‌ به‌ IUD، يا غير مستقيم‌ حاصل‌ آن‌، و يا اصلاً به‌ دليل‌ ديگري‌ باشد، معاينه داخلي‌ وي‌ چه‌ حكمي‌ دارد؟ همچنين‌ درمان‌ آن‌ عوارض‌ با روش‌هائي‌ كه‌ به‌ طور براي‌ چنان‌ مشكلاتي‌ بكار مي‌روند و مي‌توانند سبب‌ ادامه امكان‌ استفاده‌ از IUD براي‌ تنظيم‌ خانواده‌ ضمن‌ حفظ‌ سلامتي‌ خانم‌ شوند ارجح‌ است‌ يا خارج‌ كردن‌ IUD؟

    5) در صورتي‌ كه‌ حاملگي‌ داخل‌ رحمي‌ با IUD اتّفاق‌ بيفتد، براي‌ جلوگيري‌ از عوارض‌ متعدّدي‌ كه‌ اين‌ امر مي‌تواند براي‌ مادر و جنين‌ داشته‌ باشد، توصيه‌ مي‌شود در صورت‌ مشاهده نخ‌ IUD در واژن‌، توسّط‌ پزشك‌ يا ماما به‌ آرامي‌ از رحم‌ خارج‌ شود، در اين‌ كار لمس‌ و نظر تا چه‌ حدّ مجاز است‌؟

    6) اخيراً روشي‌ براي‌ كار گذاشتن‌ IUD در رحم‌ بكار مي‌رود، و آن‌ قرار دادن‌ IUD در رحم‌ بلافاصله‌ بعد از انجام‌ سزارين‌ و خارج‌ كردن‌ جنين‌ و جفت‌ از رحم‌ توسّط‌ جرّاحي‌ است‌، يعني‌ در شرائطي‌ كه‌ رحم‌ از طريق‌ شكم‌ باز شده‌ است‌، IUD داخل‌ آن‌ قرار داده‌ مي‌شود و سر نخ‌ آن‌ نيز از طريق‌ گردن‌ رحم‌ به‌ داخل‌ واژن‌ فرستاده‌ مي‌شود و علي‌ الظاهر قرار دادن‌ IUD داخل‌ رحم‌ بدون‌ نگاه‌ اضافه‌ به‌ پوست‌ بدن‌ و دستگاه‌ تناسلي‌ خارجي‌ زن‌ ميسّر خواهد بود، در اين‌ صورت‌ آيا حرمت‌هاي‌ ذكر شده‌ مرتفع‌ مي‌شود؟

    7) در مشاوره‌هاي‌ تنظيم‌ خانواده‌، گاه‌ براي‌ اطمينان‌ از سلامت‌ دستگاه‌ تناسلي‌ زن‌ و نيز بررسي‌ امكان‌ استفاده‌ از IUD در آينده‌، بدون‌ آن‌ كه‌ خانم‌ شكايتي‌ داشته‌ باشد وي‌ را معاينه داخلي‌ مي‌نمايند كه‌ البته‌ در مواردي‌ مي‌تواند حقيقتاً در شناخت‌ مشكلات‌ خانم‌ها و نيز راهنمائي‌ صحيح‌ ايشان‌ براي‌ انتخاب‌ روش‌هاي‌ تنظيم‌ خانواده‌ بسيار مفيد و مؤثّر باشد، در اين‌ موارد:

    اوّلاً) آيا اصل‌ عمل‌ جايز است‌؟

    ثانياً) حدود لمس‌ و نظر مجاز كدام‌ است‌؟

    8) اگر حاملگي‌ براي‌ زن‌ خطر جاني‌ و يا عسر و حرج‌ پذيرفته‌ شده‌اي‌ از نظر عموم‌ مردم‌ داشته‌ باشد و هيچ‌ كدام‌ از روش‌هاي‌ ديگر تنظيم‌ خانواده‌ را، به‌ دليل‌ عوارض‌ جنبي‌ آنها، نتواند بكار ببرد و همسرش‌ نيز راضي‌ به‌ جلوگيري‌ از بارداري‌ باشد ولي‌ همكاري‌ مناسب‌ ننمايد، آيا گذاشتن‌ IUD به‌ عنوان‌ يك‌ روش‌ غير دائمي‌ براي‌ اين‌ خانم‌ ضرورت‌ محسوب‌ مي‌شود و حرمت‌هاي‌ ذكر شده‌ براي‌ وي‌ منتفي‌ خواهد شد؟

    9) در فرض‌ سؤال‌ قبل‌، اگر همسر راضي‌ به‌ جلوگيري‌ از بارداري‌ نباشد، چه‌ حكمي‌ دارد؟

    10) در مواردي‌ كه‌ همسر، حقوق‌ زن‌ و فرزندانش‌ را رعايت‌ نمي‌كند و از جمله‌ در تأمين‌ نفقه‌ و مسكن‌ و ساير نيازهاي‌ اوّليه زندگي‌ ايشان‌ كوتاهي‌ مي‌كند و در مسأله تنظيم‌ خانواده‌ نيز همكاري‌ و مراقبت‌ لازم‌ را نمي‌نمايد، آيا زن‌ مي‌تواند بدون‌ اذن‌ و اطّلاع‌ شوهر براي‌ گذاشتن‌ IUD اقدام‌ كند؟

    11) زناني‌ كه‌ توان‌ ذهني‌ پائيني‌ دارند و عقب‌ مانده ذهني‌ با درجات‌ متفاوت‌ (از كودن‌ و سفيه‌ تا مجنون‌) هستند و ازدواج‌ مي‌كنند، (به‌ ويژه‌ اگر همسر نيز مانند زن‌ عقب‌ مانده ذهني‌ باشد) تصميم‌گيري‌ در مورد شيوه تنظيم‌ خانواده‌ به‌ عهده كيست‌؟ در اين‌ افراد استفاده‌ از روش‌هاي‌ دائمي‌ ارجح‌ است‌ يا روش‌هاي‌ غير دائمي‌؟

     

    جواب :

    1) نظر اينجانب‌ راجع‌ به‌ عورت‌، چه‌ در مرد و چه‌ در زن‌، از زير ناف‌ است‌ تا بالاي‌ ران‌، و به‌ همان‌ مقدار از عقب‌ و اين‌ طرف‌ و آن‌ طرف‌، و اين‌ مقدار از نظر و لمس‌ آن‌ حتّي‌ براي‌ همجنس‌ جايز نيست‌ مگر در صورت‌ ضرورت‌.

    2) نگاه‌ حرام‌ تفاوتي‌ ميان‌ ظاهر و باطن‌ نيست‌، همچنين‌ لمس‌ حرام‌ تفاوتي‌ ميان‌ ظاهر و باطن‌ نيست‌.

    3) در صورت‌ نياز مراقبت‌، اگر خود يا همسر بتوانند مراقب‌ باشند مراقبت‌ ديگران‌ جايز نيست‌ و گر نه‌ اگر همجنس‌ باشد او بايد مراقبت‌ كند و اگر نباشد، جنس‌ مخالف‌ مراقبت‌ او اشكال‌ ندارد.

    4) حكم‌ اين‌ مسأله‌، حكم‌ مسأله قبلي‌ است‌ و فرقي‌ ميان‌ مراقبت‌ و معاينه‌ نيست‌ و امّا ادامه‌ يا خارج‌ نمودن‌ آن‌ مربوط‌ به‌ پزشك‌ متخصّص‌ و متديّن‌ است‌.

    5) به‌ اندازه احتياج‌ اشكال‌ ندارد.

    6) اگر اصل‌ كار ضرورت‌ عرفي‌ داشته‌ باشد اشكال‌ ندارد، به‌ هر صورت‌ و هر روشي‌ باشد، و اگر ضرورت‌ عرفي‌ نباشد به‌ هر روشي‌ باشد كه‌ منجر به‌ نظر و لمس‌ شود جايز نيست‌ مگر براي‌ زن‌ و شوهر اگر اهل‌ و خبره‌ باشند.

    7) اصل‌ عمل‌ جايز است‌ و حدود لمس‌ و نظر به‌ اندازه احتياج‌ و به‌ مقدار ضرورت‌ است‌.

    8) در فرض‌ مذكور جايز است‌، حتّي‌ اگر شوهر هم‌ راضي‌ نباشد جايز است‌.

    9) در مسأله قبل‌ گفته‌ شد، جايز است‌.

    10) اشكال‌ ندارد اگر براي‌ او ضرورت‌ باشد.

    11) تصميم‌گيري‌ بر عهده ولي‌ّ قهري‌ اوست‌ و اگر نباشد مربوط‌ به‌ حكومت‌ اسلامي‌ است‌ و استفاده‌ از روش‌، مربوط‌ به‌ دكتر متخصّص‌ متديّن‌ است‌.

    عنوان : شرايط غسل جنين فوت شده
    سوال :

    در چه‌ زماني‌ از مراحل‌ رشد، جنين‌ مرده‌ را بايد غسل‌ ميّت‌ داد و احكام‌ شرعي‌ آن‌ را بايد انجام‌ داد؟

     

    جواب :

    اگر چهار ماه‌ او تمام‌ شده‌ باشد بايد او را غسل‌ داد و كفن‌ كرد ولي‌ نماز بر او واجب‌ نيست‌ و وقتي‌ نماز بر او واجب‌ مي‌شود كه‌ شش‌ سال‌ تمام‌ داشته‌ باشد.

    عنوان : احکام پس از کورتاژ
    سوال :

    برخي‌ از خانم‌ها به‌ علل‌ مختلف‌ اقدام‌ به‌ كورتاژ مي‌كنند. لطفاً بفرمائيد:

    1) آيا بعد از عمل‌ بايد اعمال‌ عبادي‌ خود را مانند نماز انجام‌ دهند؟

    2) در صورت‌ خون‌ ريزي‌ چه‌ غسلي‌ بايد انجام‌ دهند؟

    3) آيا مدّت‌ نفاس‌ در زايمان‌ طبيعي‌ و كورتاژ يا سقط‌ جنين‌ با هم‌ برابر است‌؟ اگر تفاوت‌ زماني‌ دارد، آن‌ را مرقوم‌ فرمائيد.

     

    جواب :

    1) بايد اعمال‌ عبادي‌ مثل‌ نماز را ترك‌ كند.

    2) آن‌ زن‌ نفساء است‌ و بايد غسل‌ نفاس‌ انجام‌ دهد.

    3) تفاوتي‌ با هم‌ ندارند.

    قبلي &gt&gt  &lt&lt بعدي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365