عنوان: توصيه‌هاي اخلاقي معظّم‌له در آستانۀ عيد غدير
سوال :

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری «مدّظلّه‌العالی»

 سلام علیکم؛

احتراماً باعنایت به حلول عید سعید غدیر خم و ضمن عرض تبریک به حضرتعالی درخواست می گردد پیرامون کم و کیف اعمال این روز مبارک، رهنمود و ارشاد لازم را جهت بهره‌مندی مؤمنين بيان فرمایيد.


پاسخ:

روز عيد غدير بهترين روزها است و عيدي افضل از اين عيد نداريم و شيعه بايد روز عيد غدير را خيلي اهمّيت بدهد، بلکه هفته غدير و هفتۀ ولايت داشته باشد.‌

 روز عيد‌غدير بايد جشن‌ها و ديد و بازديدها عالي باشد، البته بايد در ضمن آنها گناه نباشد که امير‌المومنين«سلام‌الله‌عليه» را ناراحت کند؛ بلکه بايد مداح‌ها مدح بخوانند و اهل منبر منقبت اهل بيت«عليهم السلام» مخصوصاً امير‌المومنين«سلام‌الله‌عليه» را بگويند و البته بايد اغراق نباشد و بهانه دست مخالفان داده نشود.

همچنين افراد متمکّن، ديگران را اطعام کنند و نهار و شام بدهند، البته بدون اسراف و تبذير و بهتر از آن، کمک به مستمندان است که بايد در اين روز بزرگ زياد باشد، چنانکه همه بايد سعي کنند با نماز، دعا و توسّل و اعمال نيک، شباهتي به امير‌المؤمنين«سلام‌الله‌عليه» داشته باشند.

و آنچه مهمتر از همۀ اينها است، اينکه همه بايد گناه نداشته باشند؛ چه در خانه و خلوت و چه در بيرون از خانه و جلوت؛  زيرا امير‌المومنين«سلام‌الله‌عليه» فرموده اند: «عيد روزي است که در آن روز گناه نباشد».

و در پايان عمل به اعمال و مستحبّات عيد ‌غدير که مرحوم محدث قمي«ره» در مفاتيح الجنان به صورت مفصّل نقل کرده است، سفارش مي‌شود.