عنوان: پیام به نمایشگاه قرآن مجید - اصفهان 7/4/1394
شرح:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي أَنْزَلَ عَلى‏ عَبْدِهِ الْكِتابَ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً»

پیام به نمایشگاه قرآن - 7/4/1394بیان و بنان ما از توصیف کتاب مقدّسی که وسیلۀ نجات و رهایی بشر از ظلمت‌ها و گشودن دروازه‌های نور به سوی اوست، قاصر و ناتوان است: «كِتابٌ‏ أَنْزَلْناهُ‏ إِلَيْكَ‏ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى‏ صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ».

بهتر، آن است که توصیف و تبیین ویژگی‌های قرآن کریم را از لسان مبارکِ قرآن ناطق، امام امیرالمؤمنین«علیه‌آلاف‌التّحیة‌والثّناء» بشنویم و از سخن گوارای آن امام همام، جان و دل خود را سیراب گردانیم. آن حضرت در روزهای نخستین خلافتِ خود در مدینه و در خطبه‌ای خطاب به مردم، چنین فرموده‌اند:

«آگاه باشید که همانا این قرآن پنددهنده‌ای است که هیچگاه نمی‌فریبد و هدایت‌کننده‌ای است که هرگز گمراه نمی‌سازد و سخنگویی است که دروغ نمی‌گوید. هیچ‌کس با قرآن همنشین نشد، مگر آنکه این قرآن در هدایت و راهنمایی او افزود و از کوردلی و گمراهی او کاست. و آگاه باشید که هیچ‌کس با داشتن قرآن، نیازمند نخواهد شد، چنان‌که هیچ‌کس بدون قرآن، بی‌نیاز نخواهد گشت. پس درمان دردهای خود را از قرآن بطلبید و در سختی‌هایتان از قرآن یاری بخواهید، زیرا بی‌گمان، شفا و درمان بزرگترین بیماری‌ها، یعنی کفر و نفاق و سرکشی و گمراهی، در قرآن نهفته است. به‌وسیلۀ قرآن، خواسته‌های خود را از خداوند طلب کنید و با دوستی و محبّت قرآن، به خداوند تعالی روی آورید،‌ زیرا وسیله‌ای برای تقرّب بندگان به خداوند، بهتر از قرآن وجود ندارد. و بدانید که بی‌شک قرآن، شفاعت‌کننده‌ای است که شفاعتش پذیرفته می‌شود و سخنگویی است که قولش تصدیق می‌‌گردد و آن‌کس را که قرآن در روز رستاخیز، شفاعت نماید، بخشوده می‌گردد و هرکس که قرآن از او شکایت نماید، محکوم خواهد شد. پس به‌درستی که در روز جزا ندا دهنده‌ای بانگ می‌زند که: آگاه باشید امروز هرکس در بند کاشته‌های خود و گرفتار عواقب کارهای خویش است، غیر از کسی که بر طبق قرآن عمل کرده باشد. پس شما در شمار عمل‌کنندگان به قرآن و پیروان آن باشید. با قرآن به خدای سبحان راه یابید و او را بشناسید و خویشتن را به‌وسیلۀ قرآن، اندرز و بیم دهید و رأی و نظر خود را در برابر قرآن، متّهم و ناچیز بشمارید و خواسته‌های نفسانی خود را در قبال قرآن، نادرست بدانید.»

اینها سخنان بلند کسی است که قرآن با تمام وجودِ مبارک او عجین شده است و او تمام موجودیّت خود را با این کتاب عظیم، تطبیق داده است.

این سخنان باید سرلوحۀ زندگی همۀ کسانی باشد که خود را شیعه و پیرو قرآن و عترت می‌دانند، چنان‌که باید عمل به این کلمات نورانی و دستیابی و نیل به این آرمان‌های زندگی‌بخش، هدف اساسیِ همۀ فعالیت‌های قرآنی و از جمله نمایشگاه قرآن و عترت نیز باشد.

به امید آنکه برگزاری این نمایشگاه، وسیله‌ای برای تقرّب و تبعیّت هرچه بهتر و بیشتر به قرآن کریم بوده باشد و با تشکّر صمیمانه از همۀ متصدّیان و برگزارکنندگان این نمایشگاه که هر ساله همّت خود را برای برپایی آن به‌کار می‌گیرند.

و السّلام‌ علي جمیع عباد الله الصّالحین

حسين‌  المظاهري‌

11 رمضان‌ المبارك 1436

7/تیر ماه/1394