عنوان: بیانات معظّم‌له در آیین بازگشایی حوزۀ علمیّۀ اصفهان- 5/6/1393
شرح:

EftetahiyeHoze-93-1.jpgآیین بازگشایی حوزۀ علمیّۀ اصفهان، با حضور و سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» برگزار شد.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در این مراسم با شکوه با اشاره به برخی از آیات و روایات، اشتغال به طلبگی و تعلیم و تعلّم علوم دینی را والاترین و ارزشمندترین مقام یک انسان توصیف کرده و خاطرنشان کردند: از نظر قرآن کریم، رسالت مبلّغان دین که در جایگاه انبیای الهی به ایفای وظیفه می‌پردازند، ارزشمندترین رسالت‌هاست و به همین سبب، وظیفه و مسئولیّت آنان نیز بسیار سنگین و خطیر است.

ایشان توفیق اشتغال به طلبگی را نعمتی بزرگ و توفیقی عظیم برای طلّاب جدیدالورود در حوزه‌‌های علمیه دانسته و افزودند: مبلّغان متّقی که منزلت بی‌نظیر خود را درک می‌کنند، حاضر نیستند توفیق تبلیغ دین و ترویج معارف تشیّع را با تعلّقات مادی و دنیوی معاوضه کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری ضمن تحلیل شرایط حاکم بر دنیای اسلام در زمان حاضر، وضعیّت تشیّع را بسیار حسّاس ارزیابی کرده و افزودند: در شرایطی که بدخواهان اسلام و تشیّع، با ایجاد و تقویت گروه‌های تکفیری نظیر داعش، در صدد براندازی اسلام و تشیّع هستند، ضرورت اهتمام به فراگیری علوم دینی و تلاش برای تبلیغ دین اسلام و ترویج تشیّع، بیش از گذشته آشکار می‌شود.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در ادامۀ  بیانات خود، ضرورت برخورداری از نیّت خالص در همۀ امور و به خصوص در امر خطیر طلبگی و تبلیغ دین را یادآور شده و تصریح کردند: اگر طلبۀ علوم دینی از ورود به حوزۀ علمیّه، هدفی به جز تبلیغ دین و ترویج تشیّع نداشته باشد و در این راه، با جدّیّت و خالصانه، تلاش و کوشش کند، خداوند متعال وعده داده است که به نیّت خالص او جامۀ عمل پوشانده و او را در راه این هدف بزرگ و در این راه پرفراز و نشیب، موفّق و پیروز گرداند.

ایشان ضمن بازگویی گوشه‌هایی از مجاهدت‌ها و زحمات علماء و فقهای بزرگ در قرون گذشته، اثرگذاری بزرگان دین و نیل ایشان به نتیجۀ مطلوب را ناشی از خلوص نیّت آنان دانسته و اظهار داشتند: صرف‌نظر از شاگردان خاصّ ائمّۀ‌طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» و مجاهدت ایشان، سیری در سیرۀ علماء و فقهای بزرگ، حاکی از آن است که آنان در حالی که هم از نظر مالی و هم از نظر اجتماعی همواره در تنگناهای گوناگون و شدیدی بوده‌اند، ولی به سبب روحیۀ اخلاص و نیّات الهی، توانسته‌اند در تبلیغ دین، بسیار اثرگذار بوده و آثار گرانقدری برای عالم اسلام و تشیّع، از خود به یادگار گذارند.

ایشان در این زمینه افزودند: اگرچه امروزه زندگی و معیشت طلّاب علوم دینی و خانواده‌های آنان به سبب مسائل و مشکلات اقتصادی، سخت است و بسیاری از آنان در مضیقۀ مالی هستند، امّا اگر جایگاه خود را به درستی بشناسند و بتوانند با نیّت خالص به تحصیل علم و تقوا بپردازند، همۀ سختی‌ها و مشقّت‌ها برای آنان مبدّل به آسانی خواهد شد و راه ارزشمند علماء و فقهای گذشته توسّط آنان ادامه خواهد یافت.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در بخش دیگری از بیانات خود، ضمن ابراز نگرانی از افت علم در حوزه‌های علمیّه، تلاش بی‌وقفه و کوشش مداوم در تحصیل علم را برای طلّاب امری بسیار لازم و ضروری دانسته و خاطرنشان ساختند: موفقیّت در امر خطیر طلبگی، نیازمند تلاش و مجاهدت مداوم و کوشش بی‌وقفه است و از این جهت طلّاب عزیز باید بیشترین اهمیّت و اولویّت را برای تحصیل علم و کار علمی قائل شوند، تا بتوانند جبران افت علم در حوزه‌های علمیّه را بنمایند.

ایشان، گوشه‌هایی از مجاهدت علمی بزرگان دین و مراجع معظّم تقلید در گذشته را یادآور شده و اضافه کردند: علماء و بزرگان دین، در اثر فعالیّت مداوم علمی و تلاش شبانه‌روزی در تحصیل علم، به جایگاه مناسب علمی دست یافتند و به تجربه اثبات شده است که استعداد ویژه، نبوغ خاص و تیزهوشی، در مقایسه با تأثیر کار و تلاش بی‌وقفه، تأثیر چندانی در موفقیّت افراد ندارد.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در ادامۀ بیانات خود، از تقوا به عنوان عامل اساسی و بسیار مهم و ضروری برای موفقیّت و رستگاری طلّاب علوم دینی یاد کرده و تأکید کردند: روحانیون و طلّاب علوم دینی باید توّجه داشته باشند که بدون مراعات تقوای کنترل کننده و قبل از حاکم کردن روح خداترسی و خشیت در عمق جان خود، به جایگاه مطلوب نخواهند رسید.

ایشان در این زمینه افزودند: طلّاب و روحانیّون علاوه بر رعایت تقوای الهی و به خصوص اجتناب از گناه، باید سرمشق جامعه، اطرافیان و خانواده باشند و رعایت تقوا را به صورت عملی به دیگران بیاموزند.

حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری ضمن ابراز نگرانی شدید از کوتاهی برخی از طلّاب در رعایت تقوا و تقیّدات معنوی، وجود گناهانی نظیر غیبت، تهمت و شایعه در حوزه‌های علمیّه را باعث آسیب شدید به کیان و تقدّس حوزه‌های علمیه دانسته و تصریح کردند: نفوذ و رواج گناه در حوزه‌های علمیّه، مانع اثرگذاریِ تبلیغِ روحانیّت است و نظر لطف حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنافداه» از حوزه و مدرسه‌‌ای که در آن گناهانی نظیر غیبت و تهمت و شایعه رایج شود، برداشته خواهد شد.

ایشان در این‌باره افزودند: گناهانی نظیر غیبت، تهمت، دروغ و تخریب شخصیّت دیگران و خصوصاً بزرگان، حتّی اگر توسّط تعداد اندکی از طلّاب علوم دینی صورت پذیرد، روح معنویّت را از حوزه‌های علمیّه سلب می‌کند و آسیب جدّی به حوزه‌ها وارد می‌سازد.

ایشان با نکوهش شدید توجیه گناه، اضافه کردند: توجیه گناهان خصوصاً توجیهات سیاسی و مبادرت به غیبت، تهمت و دروغ، به عنوان طرفداری از نظام جمهوری اسلامی و نظایر آن، به هیچ عنوان موجّه، مشروع و پذیرفته نیست و بلکه گناه آن مضاعف است.

حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری در پایان بیانات حود، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مرکز مدیریّت حوزۀ علمیۀ اصفهان و سایر مراکز و دستگاه‌های علمی، پژوهشی و خدماتی این حوزه را مثبت و مؤثّر ارزیابی کردند و از زحمات و تلاش‌های مدیر حوزۀ علمیۀ اصفهان آیت‌الله طباطبایی و سایر مسئولان این حوزۀ مقدّسه، قدردانی و تشکّر نمودند./پايان خبر

گزارش تصویری

=======================

EftetahiyeHoze-93-4.jpg

EftetahiyeHoze-93-3.jpg

EftetahiyeHoze-93-1.jpg

EftetahiyeHoze-93-5.jpg

EftetahiyeHoze-93-6.jpg