عنوان: فضائل و برکات ماه مبارک رمضان
شرح:

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

الحمدلله ربّ العالمین والصلاة والسّلام علی خیر خلقه أشرف بریته ابوالقاسم محمّد صلی الله علیه و علی آله الطیّبین الطاهرین و عَلی جمیع الانبیاء وَالمُرسَلین سیّما بقیة الله فی الأرضین و لَعنة الله عَلی اعدائهم أجمعین.

 

 

ماه مبارک رمضان را که بهترین عیدهاست، به همۀ شما عزیزان تبریک می‌گویم. و توفیق عبادت و بندگی و ترک معصیت را در این ماه عزیز برای همۀ شما خواهانم، و امیدوارم الان که سال سختی برای همه است به واسطۀ ماه مبارک رمضان و به واسطۀ‌ دعای همۀ شما سال آسانی شود و دست عنایت امام زمان روی سر همه باشد، ان‌شاءالله.

برای اینکه این دعای من مستجاب شود، خدمت حضرت ولی عصر «روحنافداه» اظهار ارادت کنید با صلوات.

ماه مبارک رمضان امتیازهایی دارد که هر امتیازی از این امتیازها به دنیا و آنچه در دنیاست، ارزش دارد، بلکه از آنچه در عالم وجود است، ارزش دارد.

اول امتیاز این ماه مبارک رمضان اینست که قرآن قبل از بعثت بر وجود و قلب مبارک پیغمبر اکرم نازل شده است. لذا قبل از نزول مبعث، پیغمبر اکرم مسلّط بر قرآن بودند. قرآن می‌فرماید بعضی اوقات پیامبر اکرم آیه‌ای را که هنوز به حسب ظاهر نازل نشده بود، برای مردم می‌خواندند و آیه آمد که (... وَ لاَ تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یقْضَى إِلَیکَ وَحْیهُ وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْماً) ﴿طه‏، 114﴾؛ یا اینکه افتخار همۀ ما شیعیان به مولود کعبه است. مولا امیرالمؤمنین از کعبۀ مقدسه بیرون آمدند بعد از آنکه طاهر و مطهر در مکه بود. همۀ مردم جمع بودند و این مولود کعبه را به مردم و من جمله حضرت أبی‌طالب دادند، امّا چشمهای مبارک ایشان بسته بود. او را به پیغمبر اکرم دادند، چشمها را باز کرد و سلام کرد. در آن زمان سلام نبود و به جای سلام می‌گفتند «انبِه صباحا» یعنی صبح شما بخیر. امّا امیرالمؤمنین سلام اسلام را به پیغمبر داد و جواب سلام شنید. بعد امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» اول سورۀ‌ مؤمنون را خواند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ‌

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ‌ (1) الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاَتِهِمْ خَاشِعُونَ‌ (2) وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ‌ (3)

تا آیات بعد را خواند. پیغمبر اکرم از حضرت ابی‌طالب و فاطمه بنت اسد خواهش کردند که تربیت این بچه از پیغمبر اکرم باشد. پیغمبر اکرم در خانۀ ابی‌طالب و فاطمه بنت اسد بودند و آنجا بزرگ شدند. امیرالمؤمنین افتخار می‌کند و می‌گوید مثل یک بچه به دنبال مادر، من به دنبال پیغمبر اکرم بودم.

چیزی که برای همۀ ما اهمیت دارد، اینست که در غار حرا قبل از نزول قرآن و بعثت پیغمبر، پیغمبر به امیرالمؤمنین می‌فرمود: «یا علی! تسمع ما ‌أسمع و تری ما أری»، آنچه می‌شنوم، می‌شنوی و آنچه می‌بینم، می‌بینی. و گفتگوهای در غار حرا، قرآن و حقیقت قرآن بود. قرآن به این امتیاز تذکر داده است. (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ...) ﴿البقرة، 158﴾ماه مبارک رمضان آنست که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده است. یعنی نزول یک دفعه‌ای قرآن بر قلب مبارک پیغمبر اکرم. قرآنی که امیرالمؤمنین بیست سی سال قبل از بعثت وقتی از کعبه بیرون می‌آید، می‌خواند.‌ (إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ) ﴿القدر، 1﴾؛ نمی‌دانیم چه وقت بوده و وضعش چگونه بوده، امّا آنچه می‌دانیم اینست که این ماه مبارک رمضان یک امتیاز بزرگی دارد و آن قرآنی که در بیست و سه سال تدریجاً بر پیغمبر اکرم نازل شده، در ماه مبارک رمضان یک‌باره بر پیغمبر اکرم نازل شده است. پیغمبر اکرم این قرآن را می‌دانستند و اهل بیت «سلام‌الله‌علیهم» نیز می‌دانستند. این یک امتیاز برای ماه مبارک رمضان و یک افتخار برای تشیع است.

امتیاز دوم ماه مبارک رمضان،‌ شب قدر است. نمی‌دانم چرا شب قدر را تعیین نکردند و از اسرار است. ان شاء الله به دست ما و به رهبری امام زمان پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته شود و اسرار فاش شود و من جمله شب قدر هم معلوم شود. امّا قرآن می‌گوید در ماه مبارک رمضان شب قدری هست. مشهور در میان اصحاب اینست که نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم را اهمیت دهید برای اینکه در یکی از این شبهاست. به اندازه‌ای شب قدر اهمیت دارد که در سورۀ إنا أنزلناه می‌خوانیم اگر کسی شب قدر را درک کند، احکام و اخلاق و روش و منش شب قدر را انجام دهد، یک عمر عبادت کرده است. (لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ) ﴿القدر، 3﴾؛ شب قدر به اندازه‌ای اهمیت دارد که هرکه در آن شب عبادت کند، یک عمر یعنی هزار ماه، پروردگار عالم به او ثواب می‌دهد.

امتیاز سوم ماه مبارک رمضان اینست که کارهایی که ما انجام می‌دهیم هزار هزار برابر کاریست که در غیر ماه مبارک رمضان انجام می‌دهیم. مثلاً پیغمبر اکرم فرمودند کسی که یک سورۀ توحید بخواند مثل اینست که همۀ قرآن را خوانده باشد. در روایتی داریم که بیش از اینهاست. هرکه یک آیه قرآن بخواند، ثواب یک ختم قرآن دارد. یک نماز شب در ماه مبارک رمضان ثواب یک عمر عبادت دارد. یک نماز ظهر و عصر با جماعت، علاوه بر اینکه خود نماز جماعت به اندازه‌ای ثواب دارد که به غیر خدا کسی نمی‌داند، امّا در ماه رمضان، هزاران برابر ثواب دارد. خیلی ثواب بار بر روزه و نماز و خدمت به خلق خدا کرده‌اند. دو چیز در ماه مبارک رمضان خیلی سفارش شده است. پیغمبر اکرم در روز جمعۀ قبل از ماه مبارک رمضان خطبه خواندند و در آن خطبه خیلی فضیلت ماه مبارک رمضان را گفتند تا رسیدند به اینجا که فرمودند به دو چیز اهمیت دهید. یکی رابطه با خدا. هرچه می‌توانید این رابطه محکمتر و بیشتر باشد. یکی هم رابطه با مردم هر اندازه که می‌توانید.

شخصی پای منبر گفت یا رسول الله ما فقیریم و نداریم. حضرت فرمودند یک دانۀ خرما یا یک جرعۀ آب بدهید. هرکه بتواند به خلق خدا خدمت کند. از همۀ شما تقاضا دارم یک حاجتی در شبانه روز این ماه مبارک رمضان به جا بیاورید و گره از کار کسی بگشایید و کسی را خوشحال کنید. تا برسد به آنجا که شما در این ماه مبارک رمضان هر روز خدمتی به خلق خدا کرده باشید. حیف است که انسان یک بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و خدا ثواب یک ختم قرآن بدهد امّا ما کوتاهی کنیم و این ثواب‌های میلیونی که در ماه مبارک رمضان است برای خدمت به خلق خدا و رابطه با خدا، در ماه‌های دیگر نیست و این امتیاز از ماه مبارک رمضان است.

چیزی که از همۀ ‌اینها مهمتر است، اینست که ما در ماه مبارک رمضان مواظب زبان و چشم و گوشمان باشیم. مواظب باشیم گناهی در ماه مبارک رمضان نداشته باشیم. پیغمبر اکرم خطبۀ کذایی را که می‌خواندند، جابر بن عبدالله انصاری بلند شد و گفت «یا رسول الله! ما أفضل الأعمال فی هذا الشهر؟» در ماه مبارک رمضان چه عملی بهتر از همه است. پیغمبر اکرم فرمودند: «الورع من محارم الله»، ماه رمضان بگذرد و گناه در زندگی شما نباشد. این از هر نماز و خدمت به خلق خدا و از هر عبادتی بالاتر است. موجب قبولی روزه نیز هست. ما علاوه بر اینکه باید شکممان روزه باشد، باید چشم و گوش و زبانمان هم روزه باشد. باید گناه در زندگی ما نباشد. باید مواظب باشیم که لاأقل در روزهای ماه مبارک رمضان گناه از ما سر نزند، ‌تا روزۀ ‌ما قبول شود. و امّا اگر گناهی باشد، روزۀ ما قبول نمی‌شود. ولو اینکه روزۀ ما صحیح است، امّا این روزه مقبول درگاه خدا نیست. قرآن می‌فرماید: (إِنَّمَا یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ‌) ﴿المائدة، 27﴾.

این چهار چیز مهم در ماه مبارک رمضان است. تقاضا دارم به این چهار چیز اهمیت دهید. ان شاء الله هم دنیا و هم آخرت را داشته باشید. در روایات می‌خوانیم وقتی که خواست افطار کند بگوید «اللّهم لک صمتُ» یک دعای مستجاب دارد. تقاضا دارم دعای امسال شما که سال سختی برای همه است، سال آسانی شود ان‌شاءالله.

 

نسئلک اللّهم و ندعوک باسمک العظیم الأعظم الأعز الأجل الأکرم

بحق فاطمة، یا الله

یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلوبنا علی دینک