جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    عنوان درس: مقام تکرار نشدنی یاران امام حسین«سلام‌الله‌علیه»
    موضوع درس:
    شماره درس: 9
    تاريخ درس: ۱۴۰۰/۵/۲۷

    متن درس:

    بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ

    رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ يَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی يَفْقَهُوا قَوْلِي‏

     

    در این دهه دربارۀ امتیازهای امام حسین«سلام‌الله‌علیه» مقداری صحبت کردم. یکی از امتیازهای بزرگ امام حسین که خود امام حسین«سلام‌الله‌علیه» هم متذکر شدند، یارانی است که امام حسین داشت. این اصحاب و یاران به قول امام حسین همتا ندارند. شاید اگر بخواهیم برایشان همتا درست کنیم، زمان ظهور و آن سیصد و سیزده نفر است. آنها را می‌توان گفت مثل یاران امام حسین«سلام‌الله‌علیه» هستند و الاّ خود امام حسین«سلام‌الله‌علیه» روز عاشورا می‌فرماید که شما تا ندارید. حتی مثل شما نیامده و نخواهد آمد.[1] معلوم می‌شود آن سیصد و سیزده نفر هم به مقام یاران امام حسین«سلام‌الله‌علیه» در روز عاشورا نمی‌رسند. این اصحاب امام حسین فقط آن هفتاد و دو نفر نیست. آن عیال و قافله‌سالار و حضرت زینب نیز یاران امام حسین هستند و آنها مهم‌تر از اصحاب هستند. برای اینکه اگر آن عیال نبود، خون امام حسین«سلام‌الله‌علیه» را پایمال کرده بودند. لذا اسارت مهم‌تر از شهادت و شهادت مهم‌تر از اسارت بود. بلکه باید بگوییم دوش به دوش یکدیگر بود. انصافاً مثل زینب، تا ندارد و حتی آن سیصد و سیزده نفر هم نمی‌توانند مثل حضرت زینب«سلام‌الله‌علیها» باشند. آن سیصد و سیزده نفر نمی‌توانند مثل حضرت ابوالفضل«سلام‌الله‌علیه» یا مثل علی اکبر«سلام‌الله‌علیه» باشند. آن سیصد و سیزده نفر نمی‌توانند مثل حجت کُبرای امام حسین یعنی بچۀ شیرخوار امام حسین«سلام‌الله‌علیه» باشند. ولو آن سیصد و سیزده نفر خیلی مهم هستند و به اندازه‌ای مهم هستند که اگر الان باشند، امام زمان می‌آید. در روایات فراوانی می‌خوانیم و حتی از پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» روایت است و از ائمۀ طاهرین و خود آقا امام زمان بارها گفتند آن سیصد و سیزده نفر اگر باشند، الان امام زمان می‌آید. معلوم می‌شود آن سیصد و سیزده نفر از نظر تلاش و صبر و استقامت و گذشت و ایثار و فداکاری خیلی بالا هستند، اما هیچکدام از اینها حضرت زینب نخواهد شد. هیچکدام اینها حضرت ابوالفضل«سلام‌الله‌علیه» نخواهند شد. هیچکدام از اینها این عیال با این اسارت نخواهند شد. هیچکدام اینها حجت کبرای امام حسین«سلام‌الله‌علیه» یعنی طفل شیرخوار نخواهند شد. لذا مثل فردا در وقتی که همۀ بیگانگان رفتند و امام حسین جای اینها و مقام اینها را نشان دادند و بعد هم امام حسین«سلام‌الله‌علیه» فرمودند مثل شما تا ندارد. از زمان حضرت آدم تا روز قیامت مثل شما تا ندارد و انصافاً روز عاشورا نمایاندند که تا ندارند. همۀ آنها پروانه‌وار به دور امام حسین«سلام‌الله‌علیه» و حتی شب عاشورا عشق‌بازی‌ها و خنده‌ها و شوخی‌ها در وضع عجیبی بود. پروانه‌وار دور امام حسین می‌گشت و می‌گفت یا حسین به فدای تو پدر و مادرم، به فدای تو دنیا که مرا آزاد کردی و مرا نجات دادی و مرا به مقام بلند رساندی.

    ما از شما تقاضا داریم این ایامی که به راستی دعا مستجاب می‌شود، همه در دنیا نروید، بلکه قدری در اینگونه چیزها بروید. این جملۀ «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ‏ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيما» را مرتب بگویید. ولو اینکه نمی‌توانیم اما می‌خواهیم، بنابراین امروز و فردا بگوییم «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ‏ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيما». بعضی اوقات مثلاً خطاب به حضرت ابوالفضل بگویید «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَك‏ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيما». یا حسین! «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَك‏ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيما». ولو می‌دانیم مثل آنها نمی‌شود، اما همین گفتن‌ها خیلی نتیجه دارد. ما باید برای ظهور حضرت مهدی«عجلاللهتعالی‌فرجه‌الشریف» یک حال تهیّأ پیدا کنیم. تا این حال تهیّأ پیدا نشود، امام زمان نمی‌آید. آنوقت در میان ما آن سیصد و سیزده نفر هستند که همه کاره هستند. آن سیصد و سیزده نفرند که مثل آصف بن برخیا می‌تواند تخت بلقیس را با یک چشم بر هم زدن، از یمن به شام می‌رود. پیروزی امام زمان با شمشیر و بمب و موشک نیست، بلکه اینگونه است. حال مثل آنها نه، اما این تهیّأ را می‌خواهیم. این ایثار و گذشت و فداکاری می‌خواهد. اگر گذشت و ایثار و فداکاری داشته باشیم و حاضر باشیم جان بدهیم، حاضر باشیم، پول بدهیم، حاضر باشیم اهل و عیال بدهیم، حاضر باشیم همه چیز خود را دربارۀ امام زمان بدهیم، همین امروز می‌آید. این قاعدۀ لطف است از خدا و امام زمان که همین امروز بیاید. اما این تهیّأ در میان ما شیعیان نیست. قرآن می‌گوید تو تهیّأ پیدا کن، قطعاً امام زمان همان روز می‌آید. در آن تهیّأ، آن سیصد و سیزده نفر شباهت به ابوالفضل«سلام‌الله‌علیه» دارند.

    و صلّی الله علی محمّد و آل محمّد



    [1]. الإرشاد، ج 2، ص 91.

    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365