جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    عنوان درس: ظلم
    موضوع درس:
    شماره درس: 222
    تاريخ درس: ۱۳۸۲/۷/۱۶

    متن درس:

    اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم. بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. رب اشرح لى صدرى و يسر لى امرى و احلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى.

    بحث روز چهار شنبه ما درباره ظلم بود اين كلمه كه خيلى شوم است ظلمات فى الدنيا و الاخره در اين باره يك مقدارى صحبت كردم ظلم به خداى تعالى ظلم به رسول گرامى ظلم به ائمه طاهرين عليهم‏السلام ظلم به اجتماع و ظلم به خودش در اين اقسام صحبت شد و بحث رسيد به دو ظلم يكى ظلم به اولاد يكى هم ظلم به مردم حق الناس راجع به ظلم به اولاد دو قسم است يك قسمت اينكه كارى مى‏كند كه كه آتشى مى‏افروزد سعادت بچه‏اش را از بين مى‏برد قرآن روى اين پا فشارى دارد مى‏فرمايد سعادت بچه‏ها دست شما اگر آدمهاى خوبى شديد اين خوبى شما موجب سعادت بچه‏هايتان مى‏شود اگر آدم بدى شديد اين بدى شما موجب بدى بچه‏هاى شما مى‏شود«و اليخشى الذين لا تركوا من خلفهم ذرية ضعافا خافوا عليهم فليتقوا اللّه‏ و يقولوا قولاً سديدا» اگر براى عاقبت بچه هاتان مى‏ترسيد اگر مى‏خواهيد تأمين آتيه براى بچه هاتان بكنيد بايد تقوا داشته باشيد و اين تقواى ما موجب سعادت براى بچه‏ها زمينه سعادت براس بچه‏ها چنانچه از همين آيه معلوم مى‏شود اگر متقى نباشيم اگر فاسق و فاجر نباشيم آن گناه ما موجب شقاوت براى بچه‏هاى ما زمينه ساز براى بچه‏هاى ما و ايراد هم نشود اينكه گناه را پدر و مادر مى‏كنند چرا بدبختى‏اش را بچه‏ها بايد بكشند اين اثر وضعى اين است مثل اين است كه شما يك آتشى بر افروزيد اين شما را مى‏سوزاند زنتان را مى‏سوزاند بچه توى گهواره را هم مى‏سوزاند حالا بگويم چرا اين بچه سوخت اينكه ظلم است اثر وضعى آتش بر افروختن توى اتاق اثاثيه سوختن زن و بچه سوختن خودت سوختن لذا اثر وضعى اين است بله آن بچه وقتى بسوزد پروردگار عالم پاداش به آن بچه مى‏دهد اما بالاخره گناه اين پدر دست و پا پيچ اى بچه مى‏شود در قضيه حضرت موسى و خضر كه به قول استاد بزرگوار ما يك دنيا اين چند آيه مسئله دارد يكى از حرفهايش همين است كه در دو جا قضيه حضرت موسى و خضر مربوط به بحث ما است يكى آنجا كه وقتى حضرت موسى و خضر آمدند ساحل حضرت خضر بچه را گرفت و كشت اعتراض شد چرا كه بعد تفسير شد گفت كه اين بچه اگر بزرگ شده بود پدر و مادر مومن را كافر كرده بود براى اينكه اين جور نشود ما اين بچه را كشتيم بعد در روايات مى‏خوانيم پروردگار عالم يك دخترى به اين داد كه از نسل او هفتاد پيغمبر از بنى اسرائيل به دنيا آمد اما مهم‏تر از آن در آخر مى‏فرمايد ديوار كشيدند وقتى ديوار را كشيدند حضرت موسى اعتراض كرد كه در اين ده ناهار به ما نداند «فابا ان يضيفوها» پس اقلاً خوب بود يك ناهار از اينها بگيرى حضرت خضر برايش تفسير كرد گفت اين گنجى است حالا يا معنويت يا ماديت زير اين ديوار بود ما حفظ كرديم براى دو تا بچه يتيم «و كان ابوهما صالحا» اين جمله «وكان ابو هما صالحا» يعنى ابوتب صالحات موجب تأمين آتيه براى اولاد ابو هما فاسقا موجب شقاوت براى اولاد اين به تجربه هم اثبات شده است انسان برود توى اجتماع مى‏بيند كه پدر و مادرهاى سالم پدر و مادرهاى كه سلامت نفس دارند خدمتگزار به خلق خدا هستند پروردگار عالم اولاد صالح و شايسته اولاد تأمين آتيه براى آنها هست، توى جامعه يك چيز خيلى واضحى است هم در پدر و مادر ظالم هم در پدر و مادر صالح وقتى چنين باشد باى به اولادمان ظلم نكنيم يعنى مقدس باشيم و اگر تأمين آتيه اولادمان را خراب بكنيم اين ظلم است اين ظلم به اولاد است بدبخت نكبت زده كم كم منجر به فسق اين يك نحو ظلم است كه پدر و مادر به اولاد مى‏كنند نحو دوم عدم تربيت اين تربيت اولاد چيز واجبى است چيز لازمى است حق بچه‏ها به ما است كه اينها را تربيت صحيح كنيم و قرآن هم مى‏فرمايد ورشكسته‏ترين افراد آن كسانى كه در روز قيامت با فسق اولاد جهنم بروند «انّ الخاسرين الّذين خسروا انفسهم و اهليهم يوم القيامه على ذلك هو الخسران المبين» روز قيامت به دختر بى حجاب مى‏گويند جهنم به مادرش هم مى‏گويند جهنم مادرش مى‏گويد من كه چادر داشتم من كه رو و روگيرى داشتم حتى از نامحرم‏هاى خودى من چرا مى‏گويد براى اينكه خوب تربيت نكردى و آن وضع نكبت بارى كه الان توى جامعه ما هست همين است كه مادر چادر دارد رو مى‏گيرد اما دخترش ثل طوله سگ همه جايش پيدا است و اين وضع نكبت بارى كه الان داريم يك پسر بى نماز ظالم و پدر كوتاهى داشته باشد در تربيتش مسلم گناه دارد تربيت حق اولاد است و ما بايد مواظب تربيت اين اولاد باشيم به همه معانى و اين مسئله بغرنجى هم هست و همين كه مى‏بينيم راستى جامعه بدنبالش است دليل بر اين است كه مسأله مبتلى به است بايد ما يك كتاب تربيت فرزند از اول تا آخر مطالعه داشته باشيم و يك دفعه بچه مان را خراب نكنيم در روايات مى‏خوانيم پيغمبر اكرم رد مى‏شدند رسيدند به چند تا بچه اين بچه‏ها داشتند بازى مى‏كردند پيغمبر اكرم رو كردند به اصحاب با يك تبسمى فرمودند واى به بچه‏هاى دوره آخر الزمان از دست پدر و مادرهاشان اصحاب فرمودند يا رسول اللّه‏ پدر و مادرهاشان كافر هستند فرمودند نه مسلمان هستند به فكر دنياى بچه هاشان هستند اما به فكر آخرت بچه هاشان نيستند مثل الان مثل جامعه فعلى من نمى‏گويم الان دوره آخر الزمان است نه دوره آخر الزمان را هم نمى‏دانم يعنى چه اما الان مصداق كامل فرمايش پيغمبر است آقا چه زحمت‏ها مى‏كشد چه خون جگرها مى‏خورد تا اينكه اين بچه رفوزه نشود اين بچه نمره اول بياورد دنياى خودس‏ش را مى‏دهد آخرتش را مى‏دهد براى اينكه زن بگيرد براى اين بچه جهيزيه درست كند براى دختر تشكيل خانه بدهد و جتنش را بلكه دينش را مى‏دهد براى اينكه بچه هايش دختر و پسر در رفاه باشند اما حالا اين اين پسر و دختر نماز نمى‏خوانند يا نه حجابشان خوب است يا نه اصلاً فكر نيست اين جهنم دارد قرآن مى‏گويد جهنم دارد روايت هم مى‏گويد جهنم دارد و اين آيه «ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم و اهليهم يوم القيامه على ذلك هو الخسران المبين» متأسفانه ما طلبه‏ها هم مثل بازارى‏ها يك بزرگى خيل بزرگ اين بچه هايش خراب در آمدند دختر اين بزرگ مى‏گفت تقصير پدرم است در حالى كه خيلى ارادت به پدرش داشت همه مان خيلى ارادت به پدرش داشتيم اما اينكه مى‏گفت مقصر پدرم براى اينكه شبانه روز سرش در كتاب و قرآن بود و هيچ فكرى براى اين پسرها نكرد پسرها اين جور در آمدند و بعضى اوقات اين جورى است اميدوارم در شما نباشد يادم نمى‏رود يك روضه بود در قم منزل يك طلبه‏اى يك آقاى طلبه‏اى منبر رفته بود و در آن جلسه هم زن طلبه‏ها بودند و هم خود طلبه‏ها آنوقت اين آقا مى‏گفت اين زنهاى ما اخص العوام هستند و راستى بعضى مى‏بينيم زن طلبه مسئله حيض و نفاس را بلد نيست نمازش هم غلط است شوهدش از فضلاى خوب است مسئله بلد است اما خانمش مسائل خودش راهم بلد نيست اينها چيزهاى هست كه هست توى ماها در حالى كه يكى از حقوق زن كه به دارد اين است بايد مسائل دينش را ا ز اصول دين از فروع دين از اخلاق بداند اين وظيفه است اين ظلم است او جهنم مى‏رود ما هم جهنم مى‏رويم براى اينكه مسئله بلد نبوده است دروغم گفته غيبت مى‏كرده تهمت مى‏زده شايعه پراكنى مى‏كرده نمازش غلط بوده اعتقادات را شك و شبهه در او داشته است خوب جهنم مى‏رود در او لنگ هستيم ديگر درخت كمبزه اللّه‏ اكبر ديگر بازارى‏ها نه خودش بلد است، و رسم است واجب است آقا متدين مسئله گو اين بيايد توى خانه پولش بدهد اين براى زنش مسئله بگويد براى بچه هايش مسئله بگويد خيلى وضع ما بد شده است حالا هم كه جلسه روضه دارند وا مصيبتها با آن خرافاتى كه توى جلسه‏ها هست آن آخوندش با آن بى سواد و خرافات پذريها اين جلسه روضه‏مان خودمان هم كه اصلاً به فكر نيستيم حالا خوبش اين است كه خودمان خيلى هامان اصلاً مسئله بلد نيستيم و اين‏ها هم اشكال است با غفلت با تسامح و تساهل از اين اشكال‏ها مى‏گذريم همه مان كى است تسامح و تساهلى كه آن آقا گفت حالا نتوانست آنكه دل مى‏خواست پياده بشود حال ابيا توى خانه‏هاى ما راجع به دينمان فراوان تسامح و تساهل هست بچه هامان وقت تعطيلى‏ها مثل اينكه مى‏خواهد برود در تلويزيون تكرار، تكرار محرم وقت تحصيلى هم كه ما ترويج ترغيب اين ترويج و ترغيب خوب است اما چيز ديگر هم بايد باشد اما ترويج و ترغيب نمره بيست بياورد نمره بيست نياورى كتكت مى‏زنم از تو قهر مى‏كنم و او هم رفته توى كتاب نمره بيست بياورد حالا كى نوبت نماز اول وقتش مى‏رسد كى نوبت مسائل دينى و مرجع تقليد و رساله عمليه مى‏رسد كى نوبت اصول دينش و اينكه دانشگاه نتواند گولش بزند مى‏رسد و اينها يك چيزهاى هست كه ما داريم حق اولاد و زن از نظر همه فقها از نظر رواياتمان اين است كه الهم الدين و معناى دين يعنى اخلاق اصول دين انما العوم ثلاثه بايد من و شما يك تسلط خوبى بر رساله داشته باشيم بايد من و شما يك تسلط خوبى بر اصل دين نه در آن پنج تا اين اعتقاداتى كه در رساله من چهل تا فرع در اصول دين من آنجا آوردم همه‏اش بايد استدلالى باشد يعنى اصول دين كه منحصر نيست به پنج تا كه مشهور شده نه هر چه كه مربوط به دين است از نظر عقلى به اين مى‏گويم اصول دين اين سى چهل فرع است ما طلبه ها زن و بچه مان بايد يك نحو تسلطى بر آن داشته باشند و اين از نظر احكام است از نظر اخلاقش هم همين است يعنى ما بايد بدانيم حسد يعنى چه چه مضراتى دارد ما بايد بدانيم دروغ، كينه، رياست طلبى چه مفاسدى دارد زن ما بايد مواظب باشد حسود نباشد يم دفعه كار برسد به آنجا كه با خواهرش، با دخترش هم حسادت بازى كند نداند كار به همين جاها مى‏رسد و اين تسلط بر رساله و تسلط بر اعتقادات و تسلط بر اخلاق براى همه ما واجب است لازم است چنانچه منبر هامان بايد روى هيمن چيزها بگردد بايد منبر هامان احكام داشته باشد اخلاق داشته باشد اعتقادات داشته باشد در فراخور جامعه در فراخور مجلسمان و اين حقى است كه اولاد دارد بله غير از اين حالا نمى‏دانم باز حق اخلاقى اخلاقى مى‏شود يا حق فقهى ما بايد اين را مؤدب بارش بياوريم انصافا جامعه ما خيلى بى ادب شده است از نظر زبانش از نظر چشمش از نظر گفتارش از نظر كردارش خيلى بى ادب شده است و اين ادب چيز خوبى است انصافا انسان توى جامعه مؤدب باشد در رفتارش در كردارش و جورى كه بگويند بارك اللّه‏ به اين پدر و مادر چه بچه خوبى تحويل جامعه داده است بعضى اوقات آدم مات است بچه يك سالش است مادرش مى‏خواهد بگويد بچه خوبى دارم مى‏گويد ناناى كن شروع مى‏كند بچه برقصد پدرجان اين بچه يك سالش است رقص را بلد شد بگو سلام كن، نمى‏كنيم ديگر از روز اول بايد اين بچه را ادب بياموزيم در مقابل بزرگترها احترام اول چيزى كه هست دودش در چشم خودمان مى‏رود راجع به خودمان بى ادب مى‏شود بابايش رامى زند به مادرش فحش مى‏دهد و اين اگر ادب داشت در مقابل پدر و مادر «وقروا كباركم ورحموا صغاركم» توى خانه اين جنجال بازى را در نمى‏آورد همين جنجال بازى مى‏شود از ارذل و اوباش و بيست خرداد امسال را جور مى‏كند اين از اول كه دزد نبود از اول كه از اراذل و اوباش نبود مادر اراذل و اوباش اين جورى كرد كه حاضر است بيايد همين جورى چون آمريكا گفته است كه برو آمده توى خيابان براى چى خيلى من دلم از اين چيزها مى‏سوزد دو روز قبل آموزش و پرورش اين معلم‏ها اگر مؤدب بودند از اين غلط‏ها نمى‏كردند دو روز بچه‏ها سرگردان خوب اصل كارشان حرام است از نظر فقهى، حالا مدرسه را تعطيل كردند آمدند حق خودشان را مى‏خواهند ناگهان عليه نظام عليه رهبرى دو سه ساعت شعار دادند خاك بر سر شما نظام چه كار كرده دولت خودتان است نظام چه كرده است آقاى خامنه‏اى چه كرده است او كه مى‏گويد او كه غير از گفتن چيز ديگرى در دستش نيست بنابر اين اصلاً تصرف كند اگر بى ادب نبودند جسارت به مقام معظم رهبرى نمى‏كردند اين چه كرده بود كجا كوتاهى كرده است اين نظام چه كار كرده با تو شهدايش را ديگران دادند افتخار هم رويش شار عليه آنها چرا اين معلممان است زير دست اين معلم همين لاابالى‏ها اراذل و اوباش مى‏آيند بيست خرداد براى بر اندازى تقصير معلم است تقصير پدر و مادر است معلم پدر و مادر بايد ادب بياموزند بچه‏ها مؤدب باشند گفتارشان كردارشان، گفتارت روى عقل باشد كردارت روى عقل باشد حالا مى‏خواهى اعتصاب كنى بكن حق تو است باشد اما حالا اينها به اين نظام چه ولى ديگر وقتى كه طوطى صفت هم پشت آيينه داشتم ديگر هرچه آمريكا بگويد بگو مى‏گويم مى‏گويد بگو مرگ بر رهبرى مى‏گويم، بگو مرگ بر نظام مى‏گويم اين نظام بدرد نمى‏خورد شاه بهتر است مى‏گويم همچنين تا آخر شايد هم نداند چه غلطى دارد مى‏كند و ما تقاضا داريم از شما كه اين بچه هاتان را مواظب باشيد خانمتان را بچه هاتان را مواظب باشيد اينها حق به گردن ما دارند اينها همين جور كه  حق تعليم تعلم دارند نمى‏شود كه بچه بى سواد باشد بچه را بايد با سوادش كرد همين جور كه حق سواد دارند حق دين دارند حق اخلاق دارند حق ادب دارند و ما بايد يك بچه مؤدب باسواد متدين تحويل جامعه بدهيم و الا گير هستيم خيلى هم مشكل است حالا اگر اول مشكل نباشد از اول مشكل‏ها همين تربيت اولاد است كه ما كوتاهى مى‏كنيم برايش همه و همه، كم پيدا مى‏شود يك كوتاهى نيايد توى تربيت  اولاد و ابين ظلم است من يك وقتى آن زمان طلبه‏گى به اين زنها مى‏گفتم كه اى خانمها اگر مى‏خواهيد توى اتاق كناه بكنى ساز و آواز ببينى و از اين اراذل و اوباش‏ها اول بچه‏ات را برو بگذار بيرون ولو وسط برف‏ها سرما بخورد بهتر از اين است كه اين گناه تأثير روى مغز اين بگذارد و علم به ما مى‏گويد همان سال اول نه همان روز اول اگر بچه بيدار است زن و شوهر حق همبسترى ندارند براى اينكه اگر اين خراب در آمد «لا يلومن الانفس» اينها روايت است همه چيز براى ما گفتند آنهاى كه معلم اخلاق بشريت بودند. خدايا به عزت و جلالت قسمت مى‏دهيم حال تنبه برداشت از دين آنهم برداشت صحيح به همه ما عنايت بفرما.

     

    و صلّى اللّه‏ على محمد و آل محمد.

     

    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365