جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    عنوان : نحوه برخورد با زنان بدحجاب
    سوال:

    به نظر شما برخورد نامناسب و خشن با بانوان درخیابان به بهانه بدحجابی و بازداشت آنها و همچنین متوقف کردن خودروها و جستجوی آنها با همین بهانه جایز است؟

    پاسخ:

    باید طبق قانون عمل شود.

    آرشيو چاپ

    موضوعات مرتبط


    عنوان : حدّ پوشش در محافل خانوادگی
    سوال : آیا در مهمانی‌ها و مجالسی خانگی که تمام اعضاء فامیلند و نامحرمان برادر شوهر یا شوهر خاله است حجاب به صورت مانتو و شلوار و روسری غیر بدن‌نما کفایت می‌کند؟
    جواب :

    وقار و شخصیّت زن و دختر مؤمن که مورد پسند و رضایت قرآن و عترت است، چادر است و با از دست دادن چادر، شخصیّت انسان ضربۀ عجیبی می‌خورد و مفاسد اخلاقی فعلی مرهون همین است.

    عنوان : نحوۀ برخورد با همکار بدحجاب
    سوال :

    آيا چون ما با يك خانم بدحجاب همكاريم؛ دائما در حال گناه هستيم؟ در محل كار، وظيفه ما با خانم بدحجاب كه از همكارمان هست، چيست؟ اگر به امر و نهي ما توجه نكرد چه كار كنيم؟  اثر گناه بدحجابي ايشان متوجه ما نيز هست و بر ما هم اثر بد دارد؟

    جواب :

    اگر می‌توانید، باید محلّ کار خود را عوض کنید و اگر مجبورید و منجر به بیکاری شما و نظایر آن می‌شود، کار در همان محل را ادامه دهید، امّا مراقب باشید حرف اضافه، نگاه اضافه و العیاذبالله نگاه شهوت‌انگیر نداشته باشید که خطرناک است. همچنین رفتاری که گناه او را تایید می‌کند، از شما سرنزند و در هر صورت اگر تذکر شما تأثیر ندارد، لازم نیست امر به معروف و نهی از منکر کنید و نسبت به او بی‌تفاوت باشید.

    عنوان : رعایت حجاب، بدون چادر
    سوال :

    آیا در صورتی که حجاب زن مانتو و روسری به شکل پوشیده باشد و چادر نپوشد اشکالی دارد؟

    جواب :

    حجاب مورد نظر و مورد پسند قرآن کریم، چادر است و قرآن، چادر را نشانۀ شخصیت زن می‌داند. بنابراین حیف است که زنان مؤمن، چادر را که یک میراث ملی و مذهبی است، از دست بدهند و باید بدانند که از دست دادن آن، خسارت دارد.

    عنوان : حجاب در مقابل محارم
    سوال :

    با خواندن بخش هایی از درس خارج فقه معظم‌له دیدم که ایشان برای بی‌حجابی در مقابل محارم محدودیت هایی قائل هستند، امّا متوجه حکم نشدم. آیا ایشان باز گذاشتن سر و گردن و دست ها و پاها تا زانو را که معمولا در عرف مومنین رایج است را غیر شرعی می‌دانند؟ حدود بی‌حجابی در مقابل محارم(تمامی محارم)از نظر ایشان دقیقاّ چیست؟

    جواب :

    پوشاندن آنچه نوشته‌اید در مقابل محارم لازم نیست، امّا به طور کلّی باید رعایت حیا و عفاف بشود و اگر احتمال مفسده برود یا تحریک‌کننده باشد، باید بپوشاند.

    عنوان : آیا بر اساس آیات قرآن حجاب سر برای زنان واجب است؟
    سوال :

    بنده مشغول تحقیق پیرامون بحث حجاب هستم و سؤالی در این باره از حضرت عالی دارم: در قرآن، آیه 31 سورۀ نور، خدواند متعال به تمامی زنان امر نموده است که زینت‌های خود را برای نامحرمان آشکار نکنند، جز آن قسمت که طبیعتاً پیداست و با توجه به قسمت «لتَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ» هدف از این کار منحرف نشدن یا جلوگیری از شهوت‌رانی مردان است. در این آیه و در هیچ جای قرآن، نشانی از پوشاندن موی زنان نییست. چگونه شما پوشاندن موی سر را برای زنان واجب می‌دانید؟ 

    جواب :

    در قرآن کریم بیش از بیست آیه به طور مستقیم راجع به حجاب و عفاف وجود دارد و از چندین آیه از آن آیات، استفاده می‌شود که حجاب سر و بدن، هر دو واجب است. امّا شما باید توجه داشته باشید که احکام فقهی و حکم حلال و حرام افعال، صرفاً از چند آیه یا چند روایت، استخراج نمی‌شود؛ بلکه فقها، پس از عمری مجاهدت علمی و طیّ مقدمات فراوان، از مجموعۀ قرآن، سنت، عقل و اجماع، حکم فقهی یک فعل را اجتهاد می‌کنند و به کسانی که خود مجتهد نیستند ارائه می‌کنند. نظیر پزشک که پس از چندین سال تحصیل و مطالعه، داروی یک بیماری را تشخیص می‌دهد و به مردم معرفی می‌نماید.

    بنابراین شما اگرعلاقه‌مند به تحقیق در مسائل شرعی و فقهی هستید، باید مقدمّات علمی آن را بیاموزید و تحقیق خود را از راه صحیح آن به سرانجام برسانید و اگر فرصت تحصیل علوم دینی را ندارید، چاره‌ای نیست، جز اینکه در احکام شرعی فرعی، طبق نظر مجتهدین جامع‌الشّرایط که کارشناسان علوم دینی هستند، عمل کنید.

    قبلي &gt&gt  &lt&lt بعدي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365