جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیّه-22/8/1393

    اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیّه با مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» دیدار کردند.

    حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری در این دیدار، با اشاره به جایگاه با اهمیّت شورای عالی حوزه‌ها، از زحمات و تلاش‌های مدبّرانۀ اعضای محترم شورای عالی تجلیل کرده و خاطرنشان کردند: پیشرفت و توسعۀ چشمگیر حوزه‌های علمیّه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مرهون زحمات و تدبیرات و مدیریت مؤثر و همراه با برنامه‌ریزی در حوزه‌های علمیّه و تحت نظر شورای عالی حوزه‌های علمیّه است.

    حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری در ادامۀ بیانات خود، با اشاره به بروز برخی آسیب‌ها در حوزه، بر ضرورت برنامه‌ریزی مستمر جهت گسترش اخلاق در حوزه‌ها تأکید کرده و افزودند: در حوزه‌های علمیّه، برای رفع آسیب‌ها و نواقص، باید بیش از گذشته و با برنامه‌ریزی مؤثر به گسترش اخلاق سازنده اهمیّت داده شود.

    حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری در بخش دیگری از سخنان خود، با ابراز نگرانی از افت علمی در بین طلاب و در حوزه‌ها، بر ضرورت اقدام برای جبران این خسارت تأکید کرده و اظهار داشتند: شورای عالی حوزه، با توجه به جایگاه خاصّ علمی و نیز با عنایت به نفوذ مؤثری که در حوزه‌ها و در بین طلّاب علوم دینی دارد، می‌تواند برای جبران افت علمی حوزه‌ها، فکر، برنامه‌ریزی و اقدام اثرگذار داشته باشد.

    حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری، با تأکید بر حفظ سیرۀ علمی سلف سابق و نیز حفظ ساختار سنّتی حوزه، تصریح کردند: ما امروز در حوزه‌های علمیّه وظیفه داریم، فقه جواهری را حفظ کرده، به نسل‌های بعدی برسانیم؛ چراکه اگر فقه جواهری نداشته باشیم، اقدامات دیگر تأثیر لازم را نخواهد بخشید.

    ایشان در این زمینه اضافه کردند: حوزه‌های علمیّه باید مجتهدپرور باشند؛ از این جهت لازم است سنّت‌های قدیمی حوزه نظیر پیش‌مطالعه، مباحثه و جزوه‌نویسی که فعلاً متروک شده، در حوزه‌ها و در مدارس علمیّه احیا گردد.

    حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری، با اشاره به لزوم اصلاح و ارتقاء نظام آموزشی حوزه، چنین اصلاحی را در تنافی با حفظ ساختار سنّتی و حفظ فقه جواهری ندانسته و تأکید کردند: برخی از کتبی که سال‌هاست در حوزه‌های علمیّه تدریس می‌شود، کتب منبع است که باید به عنوان پشتوانۀ علمی و مانند دائرة‌المعارف فقه و اصول در حوزه‌ها استفاده شود و به جای آن لازم است کتب جدیدی که برای تعلیم و تعلّم مناسب‌تر است، تألیف گردد.

    ایشان با نکوهش تدریس ناقص کتب، اظهار داشتند: متأسفانه در برخی مدارس، به منظور اصلاح نظام آموزشی، کتب قدیمی به صورت ناقص تدریس می‌شود که رسم غلطی است و لازم است، اساتید و طلاب این روش را مطرود ساخته، به خواندن کتب درسی به صورت کامل اهتمام ورزند.

    حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری با اشاره به جایگاه خاص و ویژۀ مراجع معظّم تقلید در حوزه‌ها، بر ضرورت حفظ شؤون مراجع تأکید کرده و افزودند: توجه و اهتمام به نظرات مراجع تقلید و علمای بزرگ در حوزه‌ها لازم است و بسیار به‌جاست که اعضای محترم شورای عالی حوزه‌ها، منویّات این بزرگان را در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های شورای عالی مدّ نظر داشته باشند.

    حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری، از زمینه‌سازی برای وحدت و یکپارچگی در حوزه‌ها، به عنوان یکی‌ دیگر از رسالت‌های شورای عالی حوزه نام برده و خاطرنشان کردند: شورای عالی این توانایی را دارد که با تدبیر و درایت، مانع بروز اختلاف و چند دستگی در حوزه‌ها شود و به‌خصوص لازم است در مسائل سیاسی، از ظهور و بروز هرگونه اختلاف جلوگیری به‌عمل آورده شود.

    حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری در بخش پایانی سخنان خود، ضمن اشاره به سوابق درخشان و ریشه‌های کهن حوزۀ علمیّۀ اصفهان و با بیان این نکته که حوزۀ علمیّۀ اصفهان در عین حفظ استقلال، باید با حوزۀ علمیّۀ قم هماهنگی و همسویی داشته باشد، توجه و اهتمام بیشتر شورای عالی حوزه‌ها به حوزۀ علمیۀ اصفهان را خواستار شده و افزودند: شکوفایی و پیشرفت حوزۀ علمیّۀ اصفهان در دو دهۀ اخیر چشمگیر بوده است و لازم است شورای عالی حوزه‌ها، توجه بیشتر و مؤثرتری نسبت به حوزۀ علمیّۀ اصفهان و مراکز مختلف این حوزه داشته باشد.

    در ابتدای این دیدار، حضرات آیات مقتدایی، استادی و حسینی‌بوشهری، ضمن تبیین برخی اقدامات و فعالیّت‌های شورای عالی حوزه‌ها، بر لزوم هم‌فکری و هماهنگی ارکان حوزه جهت رفع نواقص و آسیب‌های مختلف در فضای علمی و اخلاقی حوزه‌های علمیّه و نیز پیشبرد اهداف متعالی حوزه تأکید کردند.

     این حضرات در سخنان خود، از برنامه‌ها و فعالیّت‌های دستگاه‌ها، مراکز و مدارس حوزۀ علمیّۀ اصفهان و نیز از اشراف و هدایت حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری بر این حوزه، تجلیل کردند و با اشاره به تأثیر و نفوذ کلام ایشان، مساعدت و کمک بیش از پیش معظّم‌له برای ارتقاء ابعاد اخلاقی و معنوی طلاب و روحانیّون حوزه‌های علمیّه را خواستار شدند.


    گزارش تصویری

    ===============================

    ==========================

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    دیدار اعضای شورای عالی حوزۀ علمیّۀ قم

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365