جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين


 
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم آيت‌الله نمازى«رضوان‌الله‌علیه»
  • پيام تسليت در پى حادثه تروريستى در شهر كرمان
  • اطّلاعیّه

  • -->

    بیانات معظّم‌له در آیین بازگشایی حوزۀ علمیّۀ اصفهان- 5/6/1393

    EftetahiyeHoze-93-1.jpgآیین بازگشایی حوزۀ علمیّۀ اصفهان، با حضور و سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» برگزار شد.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در این مراسم با شکوه با اشاره به برخی از آیات و روایات، اشتغال به طلبگی و تعلیم و تعلّم علوم دینی را والاترین و ارزشمندترین مقام یک انسان توصیف کرده و خاطرنشان کردند: از نظر قرآن کریم، رسالت مبلّغان دین که در جایگاه انبیای الهی به ایفای وظیفه می‌پردازند، ارزشمندترین رسالت‌هاست و به همین سبب، وظیفه و مسئولیّت آنان نیز بسیار سنگین و خطیر است.

    ایشان توفیق اشتغال به طلبگی را نعمتی بزرگ و توفیقی عظیم برای طلّاب جدیدالورود در حوزه‌‌های علمیه دانسته و افزودند: مبلّغان متّقی که منزلت بی‌نظیر خود را درک می‌کنند، حاضر نیستند توفیق تبلیغ دین و ترویج معارف تشیّع را با تعلّقات مادی و دنیوی معاوضه کنند.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری ضمن تحلیل شرایط حاکم بر دنیای اسلام در زمان حاضر، وضعیّت تشیّع را بسیار حسّاس ارزیابی کرده و افزودند: در شرایطی که بدخواهان اسلام و تشیّع، با ایجاد و تقویت گروه‌های تکفیری نظیر داعش، در صدد براندازی اسلام و تشیّع هستند، ضرورت اهتمام به فراگیری علوم دینی و تلاش برای تبلیغ دین اسلام و ترویج تشیّع، بیش از گذشته آشکار می‌شود.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در ادامۀ  بیانات خود، ضرورت برخورداری از نیّت خالص در همۀ امور و به خصوص در امر خطیر طلبگی و تبلیغ دین را یادآور شده و تصریح کردند: اگر طلبۀ علوم دینی از ورود به حوزۀ علمیّه، هدفی به جز تبلیغ دین و ترویج تشیّع نداشته باشد و در این راه، با جدّیّت و خالصانه، تلاش و کوشش کند، خداوند متعال وعده داده است که به نیّت خالص او جامۀ عمل پوشانده و او را در راه این هدف بزرگ و در این راه پرفراز و نشیب، موفّق و پیروز گرداند.

    ایشان ضمن بازگویی گوشه‌هایی از مجاهدت‌ها و زحمات علماء و فقهای بزرگ در قرون گذشته، اثرگذاری بزرگان دین و نیل ایشان به نتیجۀ مطلوب را ناشی از خلوص نیّت آنان دانسته و اظهار داشتند: صرف‌نظر از شاگردان خاصّ ائمّۀ‌طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» و مجاهدت ایشان، سیری در سیرۀ علماء و فقهای بزرگ، حاکی از آن است که آنان در حالی که هم از نظر مالی و هم از نظر اجتماعی همواره در تنگناهای گوناگون و شدیدی بوده‌اند، ولی به سبب روحیۀ اخلاص و نیّات الهی، توانسته‌اند در تبلیغ دین، بسیار اثرگذار بوده و آثار گرانقدری برای عالم اسلام و تشیّع، از خود به یادگار گذارند.

    ایشان در این زمینه افزودند: اگرچه امروزه زندگی و معیشت طلّاب علوم دینی و خانواده‌های آنان به سبب مسائل و مشکلات اقتصادی، سخت است و بسیاری از آنان در مضیقۀ مالی هستند، امّا اگر جایگاه خود را به درستی بشناسند و بتوانند با نیّت خالص به تحصیل علم و تقوا بپردازند، همۀ سختی‌ها و مشقّت‌ها برای آنان مبدّل به آسانی خواهد شد و راه ارزشمند علماء و فقهای گذشته توسّط آنان ادامه خواهد یافت.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در بخش دیگری از بیانات خود، ضمن ابراز نگرانی از افت علم در حوزه‌های علمیّه، تلاش بی‌وقفه و کوشش مداوم در تحصیل علم را برای طلّاب امری بسیار لازم و ضروری دانسته و خاطرنشان ساختند: موفقیّت در امر خطیر طلبگی، نیازمند تلاش و مجاهدت مداوم و کوشش بی‌وقفه است و از این جهت طلّاب عزیز باید بیشترین اهمیّت و اولویّت را برای تحصیل علم و کار علمی قائل شوند، تا بتوانند جبران افت علم در حوزه‌های علمیّه را بنمایند.

    ایشان، گوشه‌هایی از مجاهدت علمی بزرگان دین و مراجع معظّم تقلید در گذشته را یادآور شده و اضافه کردند: علماء و بزرگان دین، در اثر فعالیّت مداوم علمی و تلاش شبانه‌روزی در تحصیل علم، به جایگاه مناسب علمی دست یافتند و به تجربه اثبات شده است که استعداد ویژه، نبوغ خاص و تیزهوشی، در مقایسه با تأثیر کار و تلاش بی‌وقفه، تأثیر چندانی در موفقیّت افراد ندارد.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در ادامۀ بیانات خود، از تقوا به عنوان عامل اساسی و بسیار مهم و ضروری برای موفقیّت و رستگاری طلّاب علوم دینی یاد کرده و تأکید کردند: روحانیون و طلّاب علوم دینی باید توّجه داشته باشند که بدون مراعات تقوای کنترل کننده و قبل از حاکم کردن روح خداترسی و خشیت در عمق جان خود، به جایگاه مطلوب نخواهند رسید.

    ایشان در این زمینه افزودند: طلّاب و روحانیّون علاوه بر رعایت تقوای الهی و به خصوص اجتناب از گناه، باید سرمشق جامعه، اطرافیان و خانواده باشند و رعایت تقوا را به صورت عملی به دیگران بیاموزند.

    حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری ضمن ابراز نگرانی شدید از کوتاهی برخی از طلّاب در رعایت تقوا و تقیّدات معنوی، وجود گناهانی نظیر غیبت، تهمت و شایعه در حوزه‌های علمیّه را باعث آسیب شدید به کیان و تقدّس حوزه‌های علمیه دانسته و تصریح کردند: نفوذ و رواج گناه در حوزه‌های علمیّه، مانع اثرگذاریِ تبلیغِ روحانیّت است و نظر لطف حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنافداه» از حوزه و مدرسه‌‌ای که در آن گناهانی نظیر غیبت و تهمت و شایعه رایج شود، برداشته خواهد شد.

    ایشان در این‌باره افزودند: گناهانی نظیر غیبت، تهمت، دروغ و تخریب شخصیّت دیگران و خصوصاً بزرگان، حتّی اگر توسّط تعداد اندکی از طلّاب علوم دینی صورت پذیرد، روح معنویّت را از حوزه‌های علمیّه سلب می‌کند و آسیب جدّی به حوزه‌ها وارد می‌سازد.

    ایشان با نکوهش شدید توجیه گناه، اضافه کردند: توجیه گناهان خصوصاً توجیهات سیاسی و مبادرت به غیبت، تهمت و دروغ، به عنوان طرفداری از نظام جمهوری اسلامی و نظایر آن، به هیچ عنوان موجّه، مشروع و پذیرفته نیست و بلکه گناه آن مضاعف است.

    حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری در پایان بیانات حود، اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مرکز مدیریّت حوزۀ علمیۀ اصفهان و سایر مراکز و دستگاه‌های علمی، پژوهشی و خدماتی این حوزه را مثبت و مؤثّر ارزیابی کردند و از زحمات و تلاش‌های مدیر حوزۀ علمیۀ اصفهان آیت‌الله طباطبایی و سایر مسئولان این حوزۀ مقدّسه، قدردانی و تشکّر نمودند./پايان خبر

    گزارش تصویری

    =======================

    EftetahiyeHoze-93-4.jpg

    EftetahiyeHoze-93-3.jpg

    EftetahiyeHoze-93-1.jpg

    EftetahiyeHoze-93-5.jpg

    EftetahiyeHoze-93-6.jpg

    آرشيوچاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365